Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Pawła II

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dzieci i ich naturalnej potrzebie poznawania świata w kl.III e w miesiącach grudzień –maj pierwszy piątek miesiąca zostały okrzyknięte dniem eksperymentu.    

Wykonane doświadczenia:

NIEWIDZIALNE PISMO

Niewidzialne pismo to doskonały sposób, jeżeli chcemy przekazać komuś ważną wiadomość, o której inni nie mogą wiedzieć. Zabawę w podchody zna większość z nas. Dzięki temu eksperymentowi zabawa ta może okazać się atrakcyjniejsza, a przedmioty do niego potrzebne znajdują się w każdym domu. Do wykonania eksperymentu potrzebne nam są:
– sok z cytryny lub mleko
– kartka papieru,
– pędzelek
– świeczka
Jak to działa?

Pod wpływem ogrzewania papier nasączony sokiem z cytryny ciemnieje szybciej niż zwykły papier. W ten sposób ukryta wiadomość staje się widoczna.

ERUPCJA WULKANU

  W tym eksperymencie postanowiliśmy sprawdzić, w jaki sposób dochodzi do wybuchu wulkanu. Na początku wyjaśniliśmy, że wulkan to miejsce, w którym gorąca, płynna skała – magma pod wpływem ciśnienia wydobywa się z wnętrza ziemi na powierzchnię. Wybuch ten nazywamy erupcją. 

  Gorący popiół, skały i gazy wyrzucane są wówczas w powietrze, wypływa lawa, która z czasem schładza się i zastyga, tworząc skały magmowe i niszcząc otaczającą przyrodę.
Wszystko to staraliśmy się zobrazować, przeprowadzając eksperyment. Zaczęliśmy od przygotowania wulkanu z masy solnej. Z gotowej masy wspólnymi siłami uformowaliśmy stożek, wkładając w środek duży słoik, i tak powstał krater. U jego podnóża stworzyliśmy miasteczko, zbudowaliśmy z klocków domki i poustawialiśmy drzewa.
Do naszego krateru wsypaliśmy sodę oczyszczoną i kolorowy barwnik. Następnie dzieci powoli zaczęły wlewać ocet i po chwili na powierzchnię zaczęły wypływać strużki lawy, zalewając częściowo miasteczko, dzięki czemu udało nam się pokazać, jak groźnym zjawiskiem jest erupcja wulkanu.
Dzieci były zafascynowane eksperymentem. To nie tylko wspaniała zabawa, ale i solidna dawka wiedzy

Fascynacja i pragnienie odkrywania nowych zjawisk powraca. Tym razem eksperyment obrazujący przemieszczanie się wody po papierowych ręcznikach. Eksperyment wędrująca woda to ciekawe doświadczenie. Woda wędruje pomiędzy szklankami i zmienia kolor, a dzieci mogą obserwować jak powstają nowe odcienie poprzez mieszanie barw. Michał wykonywał pomiary ilości i prędkości przemieszczania się wody w szklance. Efekty były dla dzieci zaskakujące i stanowiły zachętę do eksperymentowania w domu pod okiem dorosłych.

TAŃCZĄCA KUKURYDZA

Składniki doświadczenia

  • wysokie naczynie np. plastikowa butelka z odciętą górą, 
  • 2 szklanki wody, 
  • pół szklanki octu, 
  • 3 łyżki sody oczyszczonej, 
  • garść kukurydzy (popcorn),
  • ewentualnie barwnik spożywczy 

Do naczynia z wodą wlewamy ocet i wsypujemy kukurydzę. Przed wrzuceniem kukurydzy do naczynia można dodać barwnik. Następnie dodajemy sodę oczyszczoną i gotowe. Każdy kto przeprowadzał doświadczenie pt. "Wulkan", wie co się dzieję z połączenia wody, octu i sody. Jednak dodając kukurydzę i czekając kilka sekund możemy właśnie obserwować naszą tańczącą, wirującą, skaczącą kukurydzę. Dlaczego nasza kukurydza tańczy?

W naszym naczyniu powstał dwutlenek węgla, w efekcie czego niektóre pęcherzyki gazu przyklejają się do ziarenek kukurydzy. Dwutlenek węgla powoduje, że kukurydza unosi się i opada.

WĘDRUJĄCA WODA

                      Fascynacja i pragnienie odkrywania nowych zjawisk powraca. Tym razem eksperyment obrazujący przemieszczanie się wody po papierowych ręcznikach. Eksperyment wędrująca woda to ciekawe doświadczenie. Woda wędruje pomiędzy szklankami i zmienia kolor, a dzieci mogą obserwować jak powstają nowe odcienie poprzez mieszanie barw. Efekty były dla dzieci zaskakujące i stanowiły zachętę do eksperymentowania w domu pod okiem dorosłych.

MAGICZNY PALEC

Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:

  • talerz a w nim wodę,
  • pieprz
  • płyn do mycia naczyń. 

Talerz z wodą posypujemy pieprzem, palec moczymy w płynie do mycia naczyń i wkładamy do talerza. Mamy hokus pokus i...pieprz ucieka od palca:)

CZY POWIETRZE JEST WIDOCZNE?

Uczniowie wykorzystali :

  • piórka,
  • strzykawki,
  • balon
  • wodę

Wykonując doświadczenia stwierdzili ,że powietrze jest widoczne ,ale w postaci: bąbelków w wodzie, poruszania się piórka i wielkości balona.

Uczniowie wiedzą, że nie każde doświadczenie i eksperyment zawsze nam wychodził, tak jakbyśmy tego chcieli . Podczas eksperymentowania ćwiczyliśmy także naszą samodzielność : dodajemy, wsypujemy, wlewamy, nabieramy, uczymy się precyzji i wykonujemy wiele innych czynności przydatnych w życiu codziennym.

Doświadczenia wykonywał nauczyciel jak również i chętni uczniowie.

Zdjęcia>>

Wychowawca i uczniowie kl.III e

Dnia 10 czerwca 2018 r klasa III e otrzymała zaproszenie do uczestnictwa w pikniku zorganizowanego przez Szkołę Podstawową w Czółnach.

Dzieci wystąpiły z trzema tańcami. Potem uczestniczyły w wielu atrakcjach przygotowanych przez organizatorów.

Wspólnie z rodzicami miło spędzili czas

Zdjęcia>>

A.Ambrożkiewicz

14 czerwca uroczyście podsumowaliśmy konkursy profilaktyczne realizowane w kl. 0 – IV

  1. „Czyste powietrze wokół nas” – uczniowie oddziałów przedszkolnych
  2. „Mam prawo do czystego powietrza” – uczniowie kl. I
  3. „Nie pal przy mnie, proszę” – uczniowie kl. II – III
  4. „Wybieram zdrowie” – uczniowie kl. IV

Uczniowie wykonali 130 prac w różnych kategoriach: plakat, utwór wierszowany i prezentacja multimedialna. Wybór tych najlepszych był niezmiernie trudny. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy oraz drobne upominki, a laureaci super nagrody ufundowane przez Urząd Miasta Bełżyce, Radę Rodziców naszej szkoły oraz właścicieli księgarni „Topa-z” w Bełżycach. Sponsorom nagród serdecznie dziękujemy, a uczestnikom konkursów gratulujemy pomysłowości w tworzeniu swoich dzieł.

Niektóre prace naszych uczniów zostały zaprezentowane uczestnikom Wojewódzkiej Konferencji „Uczniowie biegną po zdrowie” w dniu 12 czerwca 2018 r. w Sali Kolumnowej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego zorganizowanej przez Lubelski Państwowy Wojewódzki Inspektorat Sanitarny.

Zdjęcia>>

Bożena Watras – pedagog szkolny

W dniu 12 czerwca 2018 r. o godz. 11.00 w Sali Kolumnowej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu plastycznego pt.: „Uczniowie biegną po zdrowie”.

W spotkaniu wziął udział Wojewoda Lubelski – Przemysław Czarnek, Kurator Oświaty – Teresa Misiuk, Agnieszka Kowalska – Głowiak - Dyrektor Wydziału Zdrowia Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego, a także uczniowie, opiekunowie, dyrekcja nagrodzonych szkół oraz pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Uroczystość uatrakcyjniona była występami artystycznymi dzieci z Przedszkola nr 35 w Lublinie oraz uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Łęcznej.

O sposobach realizacji programów zdrowotnych w Szkole Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Bełżycach zapoznała zgromadzonych Bożena Watras – pedagog szkolny.

Celem konferencji było zachęcenie do kształtowania w placówkach oświatowych właściwych nawyków i umiejętności prozdrowotnych; propagowanie zdrowego i higienicznego stylu życia poprzez promowanie mody na niepalenie w aspekcie chorób cywilizacyjnych; zwiększenie wiedzy na temat szkodliwości czynnego i biernego palenia tytoniu a także kształtowanie umiejętności dokonywania świadomych i przemyślanych decyzji dotyczących palenia papierosów – tradycyjnych i elektronicznych.

Zdjęcia>>

konferencja b watras

W dniach 8-9 czerwca odbył się biwak dla uczniów uczęszczających na zajęcia ruchowe realizowane przez nauczycieli Annę Bogusz i Andrzeja Mazurka w ramach innowacji pedagogicznej. Celem biwaku była weryfikacja umiejętności jakie uczniowie zdobyli w ramach realizowanych założeń programu zajęć. Oprócz dobrej zabawy, czyli dyskoteki, seansu filmowego i kibicowaniu biało- czerwonym w meczu towarzyskim, nauczyciele przeprowadzili krótki test sprawnościowy i symulację sytuacji kryzysowej. Zadaniem uczniów było pokonanie toru przeszkód, właściwe zachowanie się podczas wypadku jednego z uczestników biwaku oraz wypełnienie krótkiej ankiety na temat prowadzonych zajęć.

Okazało się, że uczniowie klas Ia i IIIa, potrafią nie tylko „ dokazywać”. Potrafią również udzielić pierwszej pomocy w lekkich wypadkach, wiedzą jak się zachować i jakie służby zawiadomić podczas sytuacji kryzysowej. Są aktywni ruchowo i podejmują wyzwania, przełamują swoje lęki i obawy. Uśmiechnięte buzie na kartach podsumowujących zajęcia potwierdzają, że zajęcia ruchowe okazały się tzw. „ strzałem w 10”

Zdjęcia>>

Anna Bogusz

Andrzej Mazurek

logo m     logo CyfrowaSzkola    Zagrajmy o sukces    szkola dobrych praktyk sp    szkola dobrych praktyk gim  

 

  awarded etwinning school label       Cyberauci logo for light

 

       dziecko w sieci    sieciaki    dbi    SPR logo      akademia puchatka     

 

     szkola w ruchu      banner patronat                      DEU    logo chd

 

   dobra szkola logo kolor     http://www.bpe.powiat.lublin.pl/       Schule im Wandel logo