Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Pawła II

Gry komputerowe to wszelkie gry i zabawy wykorzystujące możliwości komputera.

Można je podzielić na wiele rodzajów: zręcznościowe, symulacyjne, sportowe, strategiczne, przygodowe, edukacyjne, itd.

Zalety gier komputerowych

Zaletą gier są ich walory edukacyjne.

·         doskonalą refleks i sprawność manualną,

·         rozwijają umiejętność postrzegania, kojarzenia i logicznego myślenia,

·         rozwijają wyobraźnię przestrzenną i umiejętność planowania przestrzennego,

·         doskonalą umiejętność podejmowania decyzji i zastanawiania się nad jej konsekwencjami,

·         pozwalają zdobyć wartościowe informacje i poszerzyć posiadaną wiedzę,

·         doskonalą koordynację wzrokowo – ruchową,

·         wzmacniają poczucie własnej wartości,

·         wyrabiają poczucie sukcesu.

Wady gier komputerowych

Z drugiej strony gry niosą ze sobą zagrożenia dla prawidłowego rozwoju psychicznego młodego człowieka. Większość gier zawiera sceny przemocy i wyrafinowanego okrucieństwa. Wiele osób uważa, że gry zaszczepiają w graczu spory ładunek agresji i przemocy, który może utrwalić się w przekonaniu dziecka, iż przemoc i okrucieństwo jest stanem normalnym, potrzebnym by przetrwać w realnym świecie. Gry toczą się w nierealnym, fantastycznym świecie innym od otaczającej dziecko rzeczywistości. Bohater, w którego wciela się dziecko jest obdarzony wielką mocą. Porusza się w scenerii mrocznych korytarzy, labiryntach, zamkach. Pokonuje dziwaczne stwory lub ludzi, którzy mu w tym przeszkadzają. W tych scenach krew leje się strumieniami, a ofiary krzyczą z bólu. Jeżeli dziecko poświęca grom bardzo dużo czasu może zatracić poczucie dystansu między światem wirtualnym a rzeczywistym. W prasie możemy już spotkać artykuły o takich wydarzeniach: dziecko zabiło kolegę podczas zabawy, bo myślało, że on tak jak postać z gry ożyje po pewnym czasie, inne wyskoczyło z okna, bo myślało, że posiada nadludzkie zdolności swojego bohatera. W wirtualnym świecie gry bohater i jego przeciwnicy mogą zginąć, ale pojawiają się już po kolejnym uruchomieniu gry -  niestety w naszym świecie tak nie jest.

Oddziaływanie gier na psychikę dziecka jest o wiele silniejsze niż oglądanie przemocy w telewizji. W grze dziecko nie tylko ogląda przemoc, ale także samo jej dokonuje by wygrać. Samo też podejmuje decyzje o formach tej przemocy, czy będzie to seria z karabinu, czy cios nożem. Prowadzi to do odwrażliwienia i znieczulenia na przemoc. Kiedy dziecko zabija po raz pierwszy przeżywa swój czyn emocjonalnie, gdy robi to po raz tysięczny jest to dla niego obojętne emocjonalnie, uważa, że jest to konieczne, aby przetrwać w grze i wygrać.

Dzieci lubią grać w gry komputerowe, ponieważ dostarczają im one rozrywki i zabijają nudę. Pogrążając się w zabawie dostarczają sobie dużo emocjonalnych przeżyć, mogą bez końca zgłębiać tajniki gry i dążyć do mistrzostwa, gry często stają się substytutem towarzystwa innych osób. Takie mogą być początki nałogu, uzależnienia od gier komputerowych.

 Pierwsze symptomy uzależnienia od gier

·         dziecko ożywia się jedynie przed komputerem,

·         ma problemy z koncentracją uwagi,

·         śpi nerwowo, często budzi się w nocy

·         spędza coraz więcej czasu przed komputerem, przestaje utrzymywać kontakty z rówieśnikami, komputer zastępuje mu przyjaciół,

·         zaprzestanie grania w gry powoduje u dziecka złe samopoczucie, rozdrażnienie, a nawet wybuch niekontrolowanej agresji,

·         nie zwraca uwagi na szkody jakie przynosi spędzanie czasu przy grach komputerowych -  problemy z nauką, zaniedbywanie obowiązków, osłabienie więzi z rodzicami

Dlatego należy zastanowić się jak ustrzec dziecko przed zagrożeniami płynącymi z grania w niewłaściwe gry i uzależnieniem od nich.

Jak uchronić dziecko przed zagrożeniami płynącymi z gier komputerowych?

·         rodzice powinni zwracać uwagę, w jakie gry grają ich dzieci

·         sprawdzać, jakie dziecko przynosi gry od kolegów

·         przed kupnem gry uzyskać rzetelną informację na jej temat

·         rodzice powinni ustalić, na jakich warunkach dziecko może korzystać z komputera oraz w jakie gry może grać

·         powinni także wyjaśnić dziecku oddziaływanie gier zawierających przemoc na ich psychikę

·         zapoznać dziecko z innymi rodzajami gier: logiczne, edukacyjne

·         dziecko powinno korzystać z gier i komputera tylko wtedy, gdy rodzice są w domu

·         należy określić czas korzystania z komputera, robić przerwy,

·         stosować zasadę „najpierw zrób to co do ciebie należy, a potem komputer” oraz konsekwentne jej przestrzeganie,

·         zainteresować dziecko inną formą spędzania wolnego czasu,

·         zapraszać do domu koleżanki i kolegów

Polecane programy edukacyjne

·         „Ortografia” – program zawiera 170 dyktand o różnym stopniu trudności, słowniczek zawierający reguły pisowni

·         „Skarabeusz” - gra logiczno-tekstowa

·         „Adept matematyki” - wyjaśnienie podstawowych zasad matematycznych, praw fizyki i przyrody.

·         „Dyslektyk” – program dla osób z dysleksją

·         „Sam piszę i liczę” - cztery gry edukacyjne sprawdzające i utrwalające znajomość ortografii oraz liczenia w zakresie do 100.

logo m     logo CyfrowaSzkola    Zagrajmy o sukces    szkola dobrych praktyk sp    szkola dobrych praktyk gim    

 

       dziecko w sieci    sieciaki    dbi    SPR logo      akademia puchatka     

 

      szkola w ruchu      banner patronat                      DEU    logo chd

 

http://www.bpe.powiat.lublin.pl/       Schule im Wandel logo