Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Pawła II

Autyzm Dziecięcy jest zaburzeniem dotykającym wiele obszarów funkcjonowania dziecka. Do nieharmonijnego rozwoju psychologicznego i edukacyjnego dołącza szereg problemów z przetwarzaniem bodźców sensorycznych (zmysłowych), jak również kłopoty natury medycznej, związane m.in. z nietolerancjami pokarmowymi, nieprawidłowym funkcjonowaniem układu odpornościowego, trawiennego.

Dla dziecka z Autyzmem otoczenie jest często niezrozumiałe. Otaczają go ludzie, z którymi nie potrafi się porozumieć, dzieją się rzeczy, których nie umie przewidzieć, otacza go nadmiar męczących go dźwięków, obrazów, zapachów lub jest ich zbyt mało, aby cokolwiek poczuć. Zrozumienie specyfiki tego zaburzenia skłania do zastanowienia się, co możemy zrobić?

Jak zatem dbać o dziecko z autyzmem? Jakie kroki można podjąć, aby ułatwić mu codzienne funkcjonowanie?

Oto kilka wskazówek:

  1. Terapia dziecka z Autyzmem

Powinna ona przebiegać na kilku obszarach:

  • Terapia psychologiczna – pozwala dziecku nadrobić zaległości rozwojowe. Terapeuta prowadzi zajęcia z dzieckiem, ale jest również konsultantem rodziny. Korzystaj z jego porad w sprawie codziennego życia z dzieckiem.
  • Terapia sensoryczna – obejmuje dostarczenie odpowiedniej ilość bodźców zmysłowych w kontrolowanych warunkach – oddziaływania dopasowane są do indywidualnych możliwości dziecka i na bieżąco modyfikowane do jego potrzeb.
  • Opieka biomedyczna – obejmuje prowadzenie diety (najczęściej bezglutenowej, bezmlecznej i bezcukrowej), często leczenie chorób jelit, suplementację pierwiastkami, których brakuje w organizmie, niekiedy również oczyszczanie z metali ciężkich. Prawidłowo prowadzona opieka biomedyczna stwarza warunki do innych rodzajów pomocy. Eliminuje wiele niekorzystnych zachowań.
  • Terapie wspomagające – towarzyszą głównemu nurtowi terapii i mogą przybierać różne formy, m.in. Treningu słuchowego, Ruchu rozwijającego wg Weroniki Sherborne, Gimnastyki Mózgu wg Dennisona, Dogoterapii, Hipoterapii, Delfinoterapii, Muzykoterapii i wiele innych.
  1. Pokój dziecka z Autyzmem

Ogranicz ilość niepotrzebnych bodźców zmysłowych:

  • Zadbaj o gładkie ściany, najlepiej w jasnym, pastelowym kolorze.
  • Zrezygnuj z tapet we wzroki, wzorzystych zasłon, rolet czy wykładzin.
  • Zabawki poukładaj w jednokolorowych, zamykanych pudłach lub szafkach (dobrze, jeśli uda się je powiesić na ścianie poza zasięgiem dziecka – to motywuje do poproszenia o ulubione zabawki). Dobrym pomysłem jest podpisanie pudełek lub umieszczenie piktogramów, czyli rysunków przedstawiających grupy zabawek w danym pudle.
  • Nie przemeblowuj pokoju zbyt często – to zaburza poczucie bezpieczeństwa dziecka.
  • Jeśli to możliwe, powyższe zasady wprowadź w całym domu. Mała ilość bodźców zwiększa szanse na skupienie twojego dziecka i daje mu możliwość odpoczęcia.
  1. Codzienne życie w domu
  • Ustal jak najbardziej przejrzystą strukturę dnia, a nawet tygodnia. Daj dziecku szansę na odnalezienie się w tym niezrozumiałym świecie.
  • Zrób kalendarz dnia/ tygodnia ze zdjęciami dziecka wykonującymi różne czynności. To ułatwi mu zorientowanie się w kolejności następujących po sobie aktywności i pozwoli poczuć się bezpieczniej.
  • Zadbaj, aby radio i telewizor były włączane tylko na określony, krótki czas. Ogranicz dziecku ten nadmiar bodźców.
  • Włączaj tylko jeden sprzęt domowy na raz. Jeśli Twoje dziecko ma nadwrażliwy słuch, na pewno będzie Ci za to wdzięczne.
  • Jedzcie przy stole.
  • Wprowadź jasne zasady, kiedy jedzenie to jedzenie, kiedy zabawa to zabawa.
  • Zadbaj o czas na przyjemności, żeby dziecko miało możliwość odreagowania trudności całego dnia.
  • Zaangażuj wszystkich członków rodziny do przestrzegania ustalonych zasad.
  1. Wyjścia
  • Unikaj w miarę możliwości wychodzenia do centrów handlowych, supermarketów, lunaparków. Te miejsca są bombą bodźców wzrokowych, słuchowych, węchowych.
  • Jeśli to możliwe, nie zabieraj dziecka na huczne imprezy, wesela, itp. Zabieranie go w miejsca głośne i pełne ludzi i świateł może tylko pogorszyć jego kondycję. To nie prawda, że „przyzwyczai się”. W przypadku dzieci z autyzmem ta zasada się nie sprawdza.
  • Jeśli musisz zabrać malca na zakupy, postaraj się to sprawnie zorganizować.
  • Zabieraj dziecko w miejsca spokojne. Sprawdź, gdzie czuje się najlepiej, gdzie jest spokojne, niepobudzone. Może będzie to las czy park.
  1. Wasza relacja
  • Chwal swoje dziecko za najdrobniejszy kontakt z Tobą. Chwal każde spojrzenie, każdy gest w Twoją stronę.
  • Odnajdź przedmioty, aktywności, miejsca, które Twoje dziecko najbardziej lubi. To może stanowić dla niego wielką nagrodę po trudach terapii i dnia codziennego.
  • Baw się z dzieckiem spontanicznie tak, jak ono lubi. Dołącz do jego niekiedy „dziwnych” zachowań. Niech poczuje, że nie jest samo w tym niezrozumiałym świecie, że jest kochane i akceptowane.
  • Pozwól dziecku stopniowo włączać się w Twój świat.

Autor: Marta Ramm, psycholog
Katarzyna Osak, psycholog

logo m     logo CyfrowaSzkola    Zagrajmy o sukces    szkola dobrych praktyk sp    szkola dobrych praktyk gim    

 

       dziecko w sieci    sieciaki    dbi    SPR logo      akademia puchatka     

 

     szkola w ruchu      banner patronat                      DEU    logo chd

 

   dobra szkola logo kolor     http://www.bpe.powiat.lublin.pl/       Schule im Wandel logo