Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Pawła II

W celu zwiększenia świadomości uczniów na temat roli zdrowego odżywiania, Szkoła Podstawowa nr 1 w Bełżycach włączyła się w bieżącym roku szkolnym do ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Śniadanie daje moc”, organizowanej przez koalicję Partnerstwo dla Zdrowia oraz Instytut Matki i Dziecka. 

8 listopada 2016 r. uczniowie klas drugich i trzecich najpierw przygotowali, a potem wspólnie spożywali drugie śniadanie. W przygotowaniach ochoczo wsparli nas rodzice uczniów. Dzięki nim na naszych szkolnych „stolikach śniadaniowych” znalazły się kolorowe kanapki i inne niesamowicie zachęcające przekąski.

Oprócz tego przeprowadzono również pogadanki na temat roli śniadania, jako najważniejszego posiłku w ciągu dnia. Dzięki niemu dzieci mają siłę i energię do nauki i zabawy, lepiej się koncentrują na wykonywanych zadaniach. Uczniowie dowiedzieli się również, że zdrowe odżywianie to nie tylko zdrowa żywność. Ważne jest też, by jeść pięć posiłków w ciągu dnia o stałych porach i bez pośpiechu, systematycznie sięgać po nabiał, ryby i mięsa i ciemny chleb zamiast bułek, a także picie wody czy soków, zamiast szkodliwych napojów gazowanych. Mowa była też o niezbędnym ruchu oraz o unikaniu słodyczy i chipsów, które nie są zbyt zdrowe. W działaniach wsparli nas pracownicy Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Lublinie prowadząc prelekcje dla uczniów.

            Akcja dała uczniom nie tylko wspaniałą zabawę, ale również szansę na integrację grupy, zwiększenie świadomości nt. zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie człowieka.

Efektem końcowym realizacji wszystkich działań są certyfikaty w ramach edukacji zdrowotnej dla szkoły oraz nauczycieli.

Realizatorzy – wychowawcy kl. II i III

Koordynator – pedagog szkolny

         „Śniadanie daje moc” to program promujący zasady zdrowego odżywiania i zwiększający świadomość nt. roli pierwszego posiłku w diecie dziecka. W związku z tym 8 listopada obchodziliśmy w klasach I – III Dzień Zdrowego Śniadania. Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas zajęć i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień.

Dla naszych uczniów był to dzień szczególny. Mieli bowiem okazję do przygotowania wielkiej śniadaniowej uczty  - wyjątkowego śniadania! Śniadania, które miało dać wszystkim MOC, czyli energię do pracy, zabawy i nauki.

Kulinarne poczynania poprzedzone zostały zajęciami, które miały na celu uświadomienie dzieciom, jak ważne jest spożywanie rano zdrowego posiłku oraz jak będzie przebiegała organizacja dnia w każdej klasie. Uczniowie poznali 12 zasad zdrowego odżywiania oraz przypomnieli reguły zachowania się przy stole.

Dzieci z entuzjazmem uczestniczyły w podjętej akcji. Zaangażowali się  w nią także rodzice, wyrażając aprobatę oraz uznanie dla takich działań. To właśnie dzięki nim zostały dostarczone  produkty potrzebne do zorganizowania  zdrowego śniadania. Na stole znalazły się zatem: pieczywo różnego rodzaju i różnego kształtu, masło, wędliny, jajka, sery, jogurty, owoce, warzywa, płatki owsiane i inne wspaniałości. Zapach długo roznosił się po całej szkole. Było wesoło, smacznie i sympatycznie. Dzieci potrafiły dzielić się produktami, działać wspólnie i zgodnie. Nie bały się próbować nowych smaków. Takie śniadanie było dla nich prawdziwą frajdą.

           Uczniowie nabrali po nim dużo energii i mocy, aby sprostać szkolnym obowiązkom. Była to niezapomniana przygoda edukacyjna dla najmłodszych na temat zdrowego odżywiania.

Udział naszych uczniów w programie „Śniadanie daje moc” z pewnością przyczynił się do  zwiększenia świadomość dzieci i rodziców na temat roli śniadania w życiu dziecka dla jego prawidłowego funkcjonowania.

Zdjęcia>>

Bożena Watras – pedagog szkolny

Agnieszka Kamińska – wychowawca kl. II a

Beata Król – wychowawca kl. II b

Anna Chojnacka – wychowawca kl. II c

Elżbieta Gontarczyk – wychowawca kl. II d

Anna Ambrożkiewicz – wychowawca kl. II e

Dorota Niewczas – wychowawca kl. III a

Janina Widelska – wychowawca kl. III b

Anna Marcewicz – wychowawca kl. III c

Katarzyna Toruń – wychowawca kl. III d

Nauka, zabawa i nieziemska przygoda! To wszystko czeka na uczniów klas drugich i trzecich naszej szkoły, ponieważ wezmą udział w najnowszej edycji programu Śniadanie Daje Moc. Będą uczyć się zasad zdrowego odżywiania i roli śniadania w codziennej diecie podczas całkiem nowych zajęć – „Misji Śniadaniowych”, pełnych gier i zabaw przygotowanych przez organizatorów programu – Partnerstwo dla Zdrowia.

Główne cele programu
1. Zwiększanie świadomości nt. zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie dziecka;
2. Przyczynianie się (pośrednio) do obniżania poziomu niedożywienia dzieci w Polsce – poprzez edukację oraz promocję prawidłowego żywienia;
3. Edukację najmłodszych przez zaangażowanie rodziców i nauczycieli w kwestie prawidłowego żywienia dzieci.

Główne działania programu
1.   Kluby Śniadanie Daje Moc – kluby śniadaniowe zakładane w klasach, w ramach których nauczyciele prowadzą lekcje edukacyjne na temat zdrowego odżywiania, ze szczególnym uwzględnieniem roli śniadania w diecie dziecka, na podstawie scenariuszy w oparciu o 12 zasad zdrowego odżywiania opracowanych przez Instytut Matki i Dziecka.
2.  8 listopada - Dzień Śniadanie Daje Moc - najważniejszy dzień w Programie, podczas którego najmłodsi wspierani przez dorosłych przygotowują i jedzą wspólne śniadanie w klasie. W ten sposób nie tylko kadra pedagogiczna, ale także rodzice angażują się w kwestie żywienia dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Patronami honorowymi są Minister Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Rzecznik Praw Dziecka.

Bożena Watras – pedagog szkolny

Co radzą eksperci?

12 zasad zdrowego odżywania dla uczniów

według Instytutu Matki i Dziecka

1.Do szkoły wychodź po śniadaniu i ze śniadaniem.

Poranny posiłek zapewnia dostarczenie energii na drogę do szkoły i kilka pierwszych lekcji.

Skutki zdrowotne rozpoczynania nauki bez spożytego śniadania są związane z hipoglikemią występującą u dziecka. Dolegliwości odczuwane przez ucznia to zmęczenie, ospałość, zaburzenia termoregulacji, zaburzenia pracy przewodu pokarmowego zgłaszane jako bóle brzucha czy niekiedy luźne stolce. W czasie zajęć szkolnych dziecko wykonuje zarówno pracę umysłową, jak i fizyczną (gimnastyka).

Zużywana energia ze śniadania zjedzonego w domu wystarcza na pierwsze godziny nauki. Aby uczucie głodu nie przeszkadzało w dalszej nauce, niezbędne jest zjedzenie kolejnego posiłku – drugiego, szkolnego śniadania. Wskazane jest, aby drugie śniadanie było przynoszone z domu, a nie kupowane w sklepiku. Rodzice mają wtedy pewność, że dziecko spożyło posiłek, a nie słodycze.

2.Mleko, jogurty i sery to podpora mocnych kości.

Uczniowie zachęcani są w różny sposób do picia mleka np.: „Szklanka mleka dla każdego ucznia”, „Pij mleko – będziesz wielki”.

Namawianie do spożywania mleka i jego przetworów uzasadnione jest ich wartością odżywczą. Pełnowartościowe białko wykorzystywane jest do budowy wszystkich tkanek organizmu. Kości są utwardzane wapniem, który dobrze jest przyswajany z mleka. Mleko i jego przetwory zawierają także jony magnezu, potasu i cynku. Są źródłem witamin z grupy B, A i D. W mleku, a szczególnie w serach, jest zawarty skoniugowany kwas linolowy – jeden z najsilniej działających związków o właściwościach przeciwnowotworowych zawartych w pożywieniu. Dla dzieci, które nie lubią mleka lub źle je tolerują, alternatywą mogą być mleczne napoje fermentowane – jogurty lub kefiry. W napojach mlecznych fermentowanych zawarta jest flora bakteryjna o działaniu prozdrowotnym. Mają one mniejszą zawartość laktozy i lepiej strawne białka. Sery żółte to skondensowane źródło zarówno energii jak i wapnia.

3.Zawsze myj ręce przed posiłkiem.

Przestrzeganie zasad higieny spożywania posiłku powinno odbywać się od momentu, kiedy dziecko próbuje samodzielnie jeść.

Przypominanie uczniom o czystych rękach przed rozpoczynaniem jedzenia nie jest pozbawione podstaw. Zanim dziecko trafiło do szkoły opiekunowie, przedszkolanki, a także rodzice decydowali o rozpoczęciu posiłku i przypominali o konieczności umycia rąk. W szkole i na podwórku uczeń staje się bardziej samodzielny. Kiedy jest głodny zjada przygotowane śniadanie, sięga po butelkę z piciem. Przygotowany do szkoły posiłek może zostać zanieczyszczony przez drobnoustroje chorobotwórcze znajdujące się na brudnych rękach dziecka.Przez kontakt brudnych rąk z jedzeniem można wprowadzić do organizmu bakterie i wirusy chorobotwórcze takie jak salmonella i shigella. Tą drogą wnikają też do organizmu wirusy żółtaczki typu A, wirusy Rota, wirus cytomegalii, lamblia intestinalis czy toksoplazma gondi. Dziecko powinno wiedzieć, że niedopuszczalne jest picie z jednej butelki przez kilka osób. Podzielenie się posiłkiem polega na oddzieleniu fragmentu kanapki czy jabłka czystymi rękami, a nie na odgryzaniu kęsów ze śniadania rówieśnika.

4.Pięć posiłków w ciągu dnia jest na piątkę.

Zasada ta nie ma charakteru obligatoryjnego. Ma uświadomić rodzicom, że wykorzystanie energii i składników odżywczych z całodziennej racji pokarmowej jest najlepsze wtedy, jeśli zostanie ona podzielona na kilka posiłków, a nie dostarczona jednorazowo.

Do przewodu pokarmowego dostarczane jest pożywienie, które trawione, zaspokaja głód. Po wchłonięciu i „zużyciu” energii z posiłku należy spożyć następny. Wtedy organizm „na bieżąco” wykorzystuje dostawy z zewnątrz, nie musi gromadzić zapasów, a zjadane pokarmy gwarantują właściwą pracę przewodu pokarmowego i całego organizmu. Ustalona liczba posiłków ma na celu także zapobieganie innemu niekorzystnemu zjawisku, jakim jest pojadanie. Mówimy o nim wtedy, gdy dziecko między posiłkami sięga po jedzenie lub picie. Zwykle są to słodycze, przekąski, słodkie napoje. Ich łączna wartość energetyczna często jest wyższa niż normalnego posiłku. Pojadanie znosi uczucie głodu, daje przyjemne wrażenia smakowe i powoduje wykluczenie z codziennego jadłospisu pełnowartościowych potraw. W modelu prawidłowego żywienia dzieci w wieku szkolnym zaleca się trzy posiłki większe i dwa mniejsze. Wartość kaloryczna posiłków w całodziennej racji pokarmowej powinna wynosić: śniadanie 25%, drugie śniadanie do szkoły 10%, obiad 30%, podwieczorek 10%, kolacja 25%.

5.Jedz o stałych porach i nie spiesz się.

Regularność spożywania posiłków dobrze służy organizmowi dziecka.

Obecnie podkreślane jest znaczenie rytmów dobowych, miesięcznych a nawet wieloletnich, do których szczególnie młode dziecko łatwo i z korzyścią się przystosowuje. Dążenie do spożywania posiłków o określonych porach ułatwia naukę systematyczności poprzez organizację dnia ucznia. Jest czas na jedzenie, naukę, zabawę, a także kontakt z rodzicami.

Czas przeznaczony na przygotowanie i wspólne spożycie posiłku może być elementem integrującym rodzinę. Spokojna atmosfera w trakcie posiłku, dokładne gryzienie i żucie pokarmu ułatwia jego trawienie. Wspólny posiłek to okazja do poznania preferencji smakowych dziecka, a także dostrzeżenia błędów żywieniowych.

6.Mięso, jaja czy ryby – możesz wybierać.

Wykorzystanie mięsa, jaj, ryb w żywieniu ma na celu dostarczenie pełnowartościowego białka zwierzęcego, witamin z grupy B (w tym witaminy B12), witaminy D (ryby, żółtko jaja), biopierwiastków (żelazo, cynk), ważnych kwasów tłuszczowych.

Białko mięsa, ryb, jaj mają podobną wartość odżywczą. Dlatego produkty te mogą być wykorzystywane zamiennie. W Polsce mięso stanowi najczęściej podstawę posiłku obiadowego.

Dzieci, które nie chcą jeść mięsa, mogą wybrać zamiennie potrawy z ryb lub jaj. Ważne, aby przygotowane posiłki były urozmaicone i smaczne.

7.Pamiętaj o kaszach, jedz chleb, nie bułeczki.

Produkty zbożowe są źródłem węglowodanów złożonych, głównie skrobi, białka roślinnego, błonnika pokarmowego.

W zewnętrznych częściach ziaren zbóż zawarte są składniki mineralne takie jak: żelazo, miedź, magnez, cynk oraz potas i fosfor. Tam też znajdują się witaminy z grupy B oraz witamina E. Ich zawartość w przetworach zbożowych – kaszach, mące, jest uzależniona od stopnia przemiału ziarna.

Im wyższy stopień przemiału, tym mniejszą zawartością witamin i składników mineralnych charakteryzuje się produkt. Kasze oraz pieczywo razowe zawierają błonnik pokarmowy oraz składniki mineralne i witaminy. Biała mąka, z której wypiekane są bułki pozbawiona jest tych cennych składników.

8.Dzień bez pięciu porcji świeżych warzyw, owoców i soku to dzień stracony.

Warzywa i owoce powinny być częścią składową każdego posiłku ucznia.

Liść sałaty lub cykorii, plaster pomidora, ogórka, cząstka papryki, surówka z marchewki lub selera, jabłko, gruszka, banan, pomarańcza to najczęściej wykorzystywane warzywa i owoce w posiłkach dla dzieci.

Świeże warzywa i owoce dostarczają witaminy (witamina C, beta karoten, kwas foliowy i inne), biopierwiastki (wapń, potas, magnez), kwasy organiczne, barwniki, ale także węglowodany. Owoce i warzywa są dobrym źródłem wody i błonnika pokarmowego, co wspomaga prawidłową perystaltykę jelit i działa korzystnie na mikroflorę przewodu pokarmowego.

9.Posiłek obiadowy to zapas siły na aktywne popołudnie.

Jeżeli dziecko pozostaje w szkole dłużej niż przez 5 lekcji lub ma zajęcia pozalekcyjne, warto rozważyć zjedzenie posiłku obiadowego w szkole. Jeżeli uczeń wraca do domu, powinien otrzymać obiad po powrocie.

Techniczne szczegóły zapewnienia takiego posiłku wynikają z indywidualnej sytuacji każdej rodziny. Posiłek obiadowy prawidłowo skomponowany i przygotowany pokrywa 1/3 całodziennego zapotrzebowania na energię.

Dziecko po posiłku obiadowym i krótkim odpoczynku jest pogodniejsze, chętniej się uczy, aktywniej uczestniczy w zabawie lub zajęciach pozalekcyjnych.

10.Kolację zjadaj wieczorem, nie tuż przed snem.

Posiłki kolacyjne dla dzieci powinny być lekkostrawne, smaczne, urozmaicone, spożyte co najmniej 1 – 2 godziny przed snem.

Organizm dziecka, w tym przewód pokarmowy powinien w nocy odpoczywać, co zapewnia dziecku spokojny sen oraz lepsze łaknienie przed śniadaniem. Błędami często popełnianymi przez rodziców są późne lub zbyt obfite posiłki, podawanie dzieciom słodzonych napojów także przed snem – często nawet po myciu zębów.

11.Dobrą wodą gaś pragnienie.

Około 80% masy ciała dziecka stanowi woda.

Woda jest dostarczana do organizmu dziecka wraz ze spożywanymi posiłkami. Część wody powstaje w organizmie na skutek przemian metabolicznych.

O ilości wody, którą należy wypić informuje pragnienie. Aby zaspokoić pragnienie, dziecko ma do wyboru wodę, soki, napoje, napary. Wraz ze słodzonymi napojami do organizmu dziecka dostarczane są różne substancje dodatkowe: środki konserwujące, barwniki, sztuczne środki słodzące, aromaty oraz cukry proste, czyli dodatkowe kalorie. Dlatego nie powinny być one podstawowym sposobem gaszenia pragnienia dzieci.

Picie nadmiernej ilości słodkich napojów może powodować zaburzenia motoryki przewodu pokarmowego (substancje dodatkowe), nadmierne przyrosty masy ciała (cukier), działać szkodliwie na szkliwo, obniżać łaknienie. Zachęcanie dzieci do picia dobrej jakościowo wody to inwestycja w zdrowie.

12.Ruch bez ograniczeń, słodycze z umiarem.

Dziecko o przeciętnej aktywności fizycznej wykorzystuje dostarczoną energię z diety normoenergetycznej.

Kiedy w diecie dziecka pojawi się nadmiar słodyczy, dieta nie bilansuje się pod względem energii i składników odżywczych. Zalecany udział energii z białka (12%), z tłuszczu (30%), i węglowodanów (58%) ulega zaburzeniu. Porcja energii dostarczona wraz ze zjedzeniem batonika to ok. 250 kcal. Aby ją wykorzystać całości tej energii na wysiłek fizyczny, dziecko powinno biegać około 45 minut.

Hasło, „ruch na co dzień”, jest zachętą do aktywności fizycznej, ćwiczeń, rekreacji. Ograniczenie spożycia słodyczy to zapobieganie otyłości i jej skutkom zdrowotnym.

  1. /na podstawie opracowania Małgorzaty Więch, Specjalisty ds. żywienia, Instytut Matki i Dziecka/.

logo m     logo CyfrowaSzkola    Zagrajmy o sukces    szkola dobrych praktyk sp    szkola dobrych praktyk gim    

 

       dziecko w sieci    sieciaki    dbi    SPR logo      akademia puchatka     

 

      szkola w ruchu      banner patronat                      DEU    logo chd

 

http://www.bpe.powiat.lublin.pl/       Schule im Wandel logo