Jak wspierać dziecko w okresie epidemii koronawirusa?

Informacja dla rodziców

Szanowni Rodzice i Opiekunowie Naszych Uczniów,

Znaleźliśmy się w nietypowej sytuacji. Jest ona trudna dla nas wszystkich, a w szczególności dla dzieci, których postrzeganie świata jest nieco inne niż osób dorosłych, bywa często bardziej emocjonalne.
W związku z epidemią możemy zaobserwować u uczniów poczucie zagrożenia, niepewność
i bezradności. Napływ wielu niepokojących informacji z kraju i ze świata burzy naturalne poczucie bezpieczeństwa. Brak kontaktu z rówieśnikami również nie pozostaje bez wpływu na samopoczucie dzieci. Stąd ogromna rola Rodziców w oswojeniu  dzieci z nową rzeczywistością. Toteż, by dziecko mogło spokojnie uczyć się w domu, warto porozmawiać z nim na temat wirusa oraz wyjaśnić,
że wszystkie  zapobiegawcze działania  służą spowolnieniu rozprzestrzeniania się epidemii.

Aby móc odpowiednio zorganizować w naszych domach warunki do nauki dla dzieci, poniżej zamieszczamy szereg wskazówek i rad, które mogą okazać się pomocne w okresie zawieszenia zajęć w szkole.

 Jak motywować dziecko do systematycznego uczenia się w domu?

  • Ustalcie razem z dzieckiem plan działania: kiedy jest czas na zabawę, a kiedy na obowiązki.
  • Wyznaczcie godziny nauki oraz czas na przerwy np.: uczymy się w godzinach od – do. Małe dzieci potrzebują częstych przerw.
  • Przed przystąpieniem do nauki przygotujcie wszystkie podręczniki i pomoce, by później nie przerywać pracy.
  • Ustalcie także, jak będziecie kontrolować wykonaną przez dziecko pracę. Tutaj można np. odpytać, sprawdzić notatki, poprosić o wyjaśnienia zapisów.
  • Umówcie się też na sposób pomagania, gdy czegoś nie zrozumie, albo nie wie.
  • Doceniaj starania i chwal nawet niewielkie działania związane z uczeniem się w domu.
  • Nie odrabiaj za dziecko zadań zadanych przez nauczycieli.
  • Zachęć do samodzielności, bo samodzielne radzenie sobie z zadaniami daje większą satysfakcję i kształtuje poczucie własnej wartości.

Jak zorganizować dziecku warunki do nauki?

Na efekty nauki ma wpływ to, w jakich warunkach się uczymy.

  • Zanim dziecko rozpocznie naukę należy zadbać, by nic go nie rozpraszało. Warto np. wyłączyć telewizor, radio, zamknąć drzwi do pokoju, sprawdzić czy nie dochodzą z innych pomieszczeń np. odgłosy bawiącego się rodzeństwa. W pobliżu nie powinno być np. telefonu komórkowego z przychodzącymi komunikatami lub ulubionej zabawki. Im mniej będzie dookoła rozpraszających bodźców, tym lepiej. Pamiętaj w pomieszczeniu, w którym dziecko się uczy powinna w miarę możliwości panować CISZA.
  • Zadbaj by dziecko miało swój kącik do nauki z własnym biurkiem i krzesłem przystosowanym do wzrostu.
  • W miejscu pracy dziecka powinien być porządek, najlepiej by na biurku były tylko rzeczy potrzebne do nauki.
  • Ważne jest oświetlenie, dla dzieci praworęcznych światło powinno padać z lewej strony, dla dzieci leworęcznych, z prawej. Najlepiej w ogóle pracować przy świetle dziennym.
  • Ważna jest też temperatura w pomieszczeniu, w którym dziecko się uczy. Nie może być duszno ani zbyt gorąco, optymalna temperatura to ok. 20 – 21 stopni Celsjusza.
  • Należy wietrzyć pomieszczenie, w którym dziecko się uczy.
  • Należy zatroszczyć się o to, by dziecko zajęło się jedną rzeczą: np.: teraz uczę się matematyki, potem angielskiego.
  • Ważne jest też, by domownicy i młodsze rodzeństwo nie przeszkadzało w skupieniu na nauce.
  • Można dyskretnie sprawdzić, czy dziecko faktycznie się uczy.
  • Na atmosferę do nauki wpływa nastawienie rodziców do szkoły i edukacji oraz obecnej sytuacji. Im bardziej rodzice wspierają dziecko w nauce, tym lepsza jest atmosfera uczenia się.
  • Bądź gotowy do pomocy, jeśli dziecko tego potrzebuje. Czasem jednak lepiej je zostawić, by rozwiązało problem samo. Nie jest jednak dobrze, jak dziecko ma poczucie, że jest ze swoimi szkolnymi problemami samo.
  • Motywuj koniecznie do dalszej efektywnej nauki. Pochwała Rodzica za wykonaną pracę, daje dziecku satysfakcję i energię do dalszej pracy.

Motywowanie i wspieranie dzieci do systematycznego uczenia się teraz poza szkołą.

  • W klasach młodszych nie wymagajmy od dzieci za dużo, odrabiajmy z nim lekcje w miłej atmosferze, dodatkowo wykonujmy ćwiczenia w formie zabawy i niepostrzeżenie.
  • Zanim dziecko zacznie odrabiać lekcje, omów z nim, co ma do zrobienia. Niech przejrzy w Twojej obecności wiadomości od nauczycieli i oceni, czy samo da sobie z tym radę i czy będzie miało problemy ze zrozumieniem. Pomóż mu zrozumieć polecenia. Jeśli nie ma już żadnych problemów, dziecko powinno usiąść w swoim pokoju i wziąć siędo pracy. Jeśli pojawią się trudności, dziecko powinno dać sobie z nimi radę samodzielnie, nawet jeśli popełni jakiś błąd. Ważne jest, żeby ten wysiłek podjęło samo. Jeśli Państwa dziecko, mimo ustaleń, ciągle prosi o pomoc, narzeka czy płacze, staraj się nie ulegać. Dodaj mu odwagi i przypomnij o ustaleniach.
  • Ani dla Rodzica, ani dla dziecka konsekwentne trzymanie się zasad nie będzie łatwe. Wytrwanie przy swoich wymaganiach jest konieczne.
  • Samodzielna praca umacnia odpowiedzialność dziecka, a tym samym rozwija jego zdolność koncentracji i wytrwałość. W przypadku odrabiania lekcji poczucie odpowiedzialności to ważny środek wychowawczy.
  • Odpuśćmy sobie prawienie dziecku morałów, np. "Ja w Twoim wieku musiałem się uczyć i jeszcze pomagać rodzicom w domu!", "Pamiętaj, uczysz się dla siebie" oraz porównywać je z kolegami czy koleżankami.
  • Przy uczniach z klas starszych kluczem do sukcesu jest zrozumienie problemów dziecka (okresu dojrzewania) oraz zmobilizowanie go do nauki w tym szczególnym czasie poprzez spokojną rozmowę. Ponadto, dziecko, a raczej już młody człowiek, powinien zrozumieć, że uczy się dla siebie ale nie przez powtarzanie mu tego frazesu. Starajmy się, aby dziecko zobaczyło, po co mu ta wiedza, np. wiadomości z matematyki przydadzą się, aby obliczyć ratę kredytu.

Jak bezpiecznie korzystać z sieci?

Korzystanie z komputera i Internetu pomoże dzieciom w zdalnej nauce i może być świetną formą rozrywki. Jest jeden jednak warunek – jeśli będą korzystać z sieci rozważnie i z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Na stronie Dziecko w sieci opublikowane zostały zasady bezpiecznego poruszania się w sieci. Rodzicu, przeczytaj je proszę z dzieckiem w wolnej chwili, niech zawsze ich przestrzega!

PAMIĘTAJ!

  • Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem.
  • Nigdy nie podawaj osobom poznanym w Internecie swojego adresu domowego, numeru telefonu i innych tego typu informacji. Nie możesz mieć pewności, z kim naprawdę rozmawiasz!
  • Nigdy nie wysyłaj nieznajomym /czasami i znajomym…/ swoich zdjęć. Nie wiesz, do kogo naprawdę trafia i gdzie może się znaleźć.
  • Jeżeli wiadomość, którą otrzymałeś jest wulgarna lub niepokoi Cię, nie odpowiadaj na nią. Pokaż ją swoim rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej.
  • Pamiętaj, że nigdy nie możesz mieć pewności, z kim rozmawiasz w Internecie. Ktoś, kto podaje się za twojego rówieśnika w rzeczywistości może być dużo starszy i mieć wobec Ciebie złe zamiary, a nawet być rówieśnikiem, który chce Ci po prostu zrobić przykry żart.
  • Kiedy cos lub ktoś w Internecie Cię przestraszy, koniecznie powiedz o tym rodzicom lub zaufanej osobie dorosłej.
  • Internet to skarbnica wiedzy, ale pamiętaj, ze nie wszystkie informacje, które w nim znajdziesz muszą być prawdziwe! Staraj się zawsze sprawdzić wiarygodność informacji.
  • Szanuj innych użytkowników Internetu. Traktuj ich tak, jak chcesz, żeby oni traktowali Ciebie.
  • Szanuj prawo własności Sieci. Jeżeli posługujesz się materiałami znalezionymi w Internecie, zawsze podawaj źródło ich pochodzenia.
  • Spotkania z osobami poznanymi w Internecie mogą być niebezpieczne! Jeżeli planujesz spotkanie z internetowym znajomym pamiętaj, aby zawsze skonsultować to z rodzicami. Na spotkania umawiaj się tylko w miejscach publicznych i idź na nie w towarzystwie rodziców lub innej zaufanej dorosłej osoby.
  • Uważaj na e-maile otrzymane od nieznanych Ci osób. Nigdy nie otwieraj podejrzanych załączników i nie korzystaj z linków przesłanych przez obcą osobę! Mogą zawierać np. wirusy. Najlepiej od razu kasuj maile od nieznajomych.
  • Pamiętaj, ze hasła są tajne i nie powinno się ich podawać nikomu. Dbaj o swoje hasło, jak o największą tajemnicę. Jeżeli musisz w Internecie wybrać jakieś hasło, pamiętaj, żeby nie było ono łatwe do osiągniecia i strzeż go jak oka w głowie.
  • Nie spędzaj całego czasu przy komputerze. Ustal sobie jakiś limit czasu, który poświęcasz komputerowi i staraj się go nie przekraczać.
  • Jeżeli prowadzisz w Internecie stronę lub bloga, pamiętaj, że mają do niej dostęp również osoby o złych zamiarach. Nigdy nie podawaj na swojej stronie adresu domowego, numeru telefonu, informacji o rodzicach, itp. Bez zgody rodziców nie publikuj też na niej swoich zdjęć, rodziny ani nikogo innego, kto nie wyraził na to zgody.
  • Rozmawiaj z rodzicami o Internecie. Informuj ich o wszystkich stronach, które Cię niepokoją. Pokazuj im również strony, które Cię interesują i które często odwiedzasz.
  • Jeżeli Twoi rodzice nie potrafią korzystać z Internetu, zostań ich nauczycielem. Pokaż im, jak proste jest serfowanie po sieci. Zaproś ich na Twoje ulubione strony, pokaż im jak szukać w Internecie informacji.
  • Jeżeli chcesz coś kupić w Internecie, zawsze skonsultuj to z rodzicami. Nigdy nie podawaj numeru karty kredytowej i nie wypełniaj internetowych formularzy bez wiedzy i zgody rodziców.
  • W sieci krąży coraz więcej wirusów, które mogą uszkodzić komputer. Dlatego koniecznie zainstaluj oprogramowanie antywirusowe. Porozmawiaj o tym z rodzicami i wspólnie wybierzcie, a następnie zainstalujcie odpowiedni program.

źródło: http://www.dzieckowsieci.pl/

 

Higiena pracy z komputerem.

Podczas pracy przy komputerze dziecko powinno przestrzegać poniższych zasadach:

  • Plecy powinny być wyprostowane i przylegające do oparcia krzesła.
  • Przedramiona ugięte pod kątem zbliżonym do kąta prostego, oparte o brzeg biurka.
  • Dłonie prawidłowo ułożone na klawiaturze.
  • Wzrok użytkownika komputera skierowany na wprost, a odległość twarzy od monitora to od 40 cm do 80 cm (w zależności od wielkości monitora).
  • Monitor odchylony nieznacznie do tyłu.
  • Po 2 godzinach pracy należy zrobić przerwę minimum 15 minut.

Podsumowując,

Rodzicu!

  • Ustal z dzieckiem zasady korzystania z Internetu.
  • Udostępniaj dziecku jedynie pozytywne i bezpieczne treści.
  • Rozmawiaj z dzieckiem o jego doświadczeniach w sieci.
  • Skonfiguruj ustawienia bezpieczeństwa w urządzeniu.
  • Zainstaluj program do kontroli rodzicielskiej.

Opracowanie: Anna Dyguś