Aktualności

AKCJA SPRZĄTANIA GMIN Z ZZOKiem

22 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. Z tej okazji nasza szkoła przyłączyła się do akcji DZIEŃ ZIEMI – Sprzątanie Gminy z ZZOKiem. Celem tego wydarzenia było zwiększenie świadomości dbania o otaczające nas środowisko lokalne, promowanie postaw ekologicznych u młodego pokolenia oraz odpowiednie segregowanie odpadów komunalnych. Uczniowie i nauczyciele zostali zaopatrzeni w tzw. „niezbędnik ekologa” (tj. rękawiczki, worki na śmieci i kamizelki). W akcji wzięło udział ok. 80 uczniów z trzech klas: 6 „a”, 6 „b” i 6 „c” wraz z opiekunami. Udało nam się posprzątać teren wokół szkoły, teren wokół bloków mieszkalnych i pobliskich garaży. Zebrane w worki śmieci zostały złożone w wyznaczonych miejscach.

Przypominamy, że w akcji nie chodzi jedynie o to, by sprzątać ale przede wszystkim o to, by nie śmiecić i poprawnie segregować odpady. Akcja „Sprzątanie gminy z ZZOKiem” jest wspólną lekcją poszanowania środowiska, jak również promowaniem ograniczenia wytwarzanych odpadów. Każdego dnia mamy wpływ na to, jak wygląda nasza planeta Ziemia – dbajmy o nią najlepiej jak tylko potrafimy.

Zdjęcia>>

Koordynator akcji – Aneta Żydek
Katarzyna Brewczak
Piotr Ćwikliński
Dorota Nowak
Edyta Rząd
Krystyna Weiss

DZIEŃ ZIEMI W KLASACH 0-3

Z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi uczniowie klasy 0 „c” i I „b” zaprezentowali uczniom z klas 0-3 przedstawienie ekologiczne pt. „Moja Ziemia”, w którym poruszyli ważne kwestie dotyczące ochrony naszej planety. Najmłodsi uczniowie naszej szkoły wzięli również udział w konkursie plastycznym „Eko Moda”, laureaci zostali nagrodzeni za swoje prace oraz mieli okazję zaprezentować kreacje w ekologicznym pokazie mody. Bardzo dziękujemy Rodzicom za pomoc w przygotowaniu naszych uczniów.

Zdjęcia>>

Aleksandra Mirosław
Magdalena Lewandowska
wraz z uczniami kl. 0 „c” i I „b”

AKCJA „ŻONKILE”

19.04.2023 roku uczniowie klasy I „b” oraz III „c” we współpracy z Muzeum POLIN wzięli udział w akcji „Żonkile” w 80. rocznicę Powstania w Getcie Warszawskim.

Uczniowie wysłuchali opowiadania „Strasznie, strasznie” Pawła Beręsewicza oraz „Pamięć drobinek” Zofii Staneckiej. Następie wspólnie z nauczycielami wykonali papierowe żonkile, które są symbolem pamięci o powstaniu.

Łączy Nas Pamięć!

Zdjęcia>>

Anna Bogusz
Magdalena Lewandowska
Aneta Jankowska
Agata Mazurek

,,Akcja Żonkile 2023”

Już po raz drugi uczniowie klasy II „c” i II „d” wzięli udział w „Akcji Żonkile” organizowanej przez Muzeum Historii Żydów Polskich Polin w Warszawie. Akcja społeczno-edukacyjna „Żonkile” ma na celu propagowanie tego symbolu oraz szerzenie wiedzy na temat Powstania w Getcie Warszawskim.

     Dzieci złożyły papierowe żonkile na cmentarzu żydowskim - kwiaty związane z Markiem Edelmanem, jednym z przywódców Żydowskiej Organizacji Bojowej. Żonkil stał się symbolem szacunku i pamięci dzięki Markowi Edelmanowi, który co roku w rocznicę powstania składał pod Pomnikiem Bohaterów Getta bukiet żółtych kwiatów.

Zdjęcia>>

A. Ambrożkiewicz
K. Bożym
A. Chojnacka
A. Rzedzicka

WYCIECZKA KLASY II „A” DO WOJEWÓDZKIEJ BIBLIOTEKI PEDAGOGICZNEJ W LUBLINIE

21 kwietnia uczniowie klasy II „a” wraz z wychowawcą oraz nauczycielem – bibliotekarzem wybrali się do Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej w Lublinie w celu zapoznania się z wyglądem biblioteki. Wycieczka była efektem wygranej jednej z uczennic klasy – Blanki w Wojewódzkim Konkursie Plastycznym: „Biblioteka moich marzeń”. Tuż przy wejściu do gmachu powitała zgromadzonych bibliotekarka – Pani Maria Nóżka, która zaprowadziła nas prosto do czytelni. Następnie przeprowadziła zajęcia na temat: „Jak to z tym Lublinem było – historia Koziego Grodu”, podczas których zaprezentowane zostały dzieje „Koziego Grodu” w postaci prezentacji multimedialnej. Uczniowie dowiedzieli się, iż 15 sierpnia 1317 roku Król Władysław Łokietek nadał przywilej lokacyjny Lublinowi. Najważniejszymi pozostałościami z tego okresu są: Siedziba Trybunału Koronnego, Gotycki Kościół Bernardynów, Brama Krakowska, Rynek, Zamek oraz Bazylika p.w. Św. Stanisława. Ponadto dowiedzieliśmy się, że w XVI wieku Lublin był miastem Żydów polskich, natomiast na początku XX wieku ostał się stolicą Polski. Pośród znanych budowli z tego okresu pochodzą: Stare Miasto, Lubelska Fabryka Samochodów, KUL i Towarzystwo Przyjaciół Nauk. Uczestnicy zajęć zostali także zapoznani z filmikiem edukacyjnym związanym ze współczesnym Lublinem oraz miejscami, które warto zwiedzić, przebywając w nim. Kolejnym punktem wizyty było obejrzenie pozostałych pomieszczeń, tj. czytelnia. Dzieci dowiedziały się, jakie funkcje pełni czytelnia, a także, kiedy się z niej korzysta. Ponadto, obejrzały maski, figurki, czyli rzeczy muzealne, które powstały na Wyspie Madagaskar. Następnie przeszliśmy do Wydziału Udostępniania Materiałów Audiowizualnych, w którym znajdują się: płyty DVD, płyty winylowe, kasety magnetowidowe, przezroczyste slajdy. W tym miejscu uczniowie usiedli wygodnie na dmuchanych pufach, by wysłuchać nagrań z płyt lub obejrzeć dawne sprzęty muzyczne, np.: magnetofon szpulowy z 1968 roku, radiomagnetofon i gramofon. Dalej na naszym szlaku znalazło się pomieszczenie z pacynkami oraz grami planszowymi. Ostatnim miejscem było  pomieszczenie, w którym zamawiane są książki. Zobaczyliśmy tutaj urządzenie - ciągacze zbiorów, rewersy niezbędne do zamawiania książek, a także bardzo stare książki z 1909 roku. Tuż obok znajdowały się obrotowe regały na książki, które także przykuły uwagę zwiedzających, a także wspaniała wystawa eksponatów pt.: „Pokochajmy Afrykę” należących do Zgromadzenia Misjonarzy Afryki oraz Sióstr Misjonarek NMP Królowej Afryki.

Wycieczka do Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej w Lublinie przyczyniła się do pogłębienia wiedzy naszych uczniów z zakresu bibliotekoznawstwa. Ponadto, przybliżyła im ideę zawodu bibliotekarza oraz utrwaliła nawyk kulturalnego zachowania się w bibliotece.

Zdjęcia>>

Dorota Nowak
Anna Marcewicz

„I CAN SING”

W tym roku uczniowie naszej szkoły po raz pierwszy wzięli udział w konkursie piosenki anglojęzycznej „I can sing” zorganizowanym przez Szkołę Podstawową w Czółnach. Konkurs odbył się online i pierwsze miejsce w kategorii klas IV-VI „wyśpiewał” Tobiasz Bednarczyk z klasy 4 „c”. Drugie i trzecie miejsce zajęli uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Niedrzwicy Dużej i Szkoły Podstawowej w Czółnach.

Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

Zdjęcia>>

Natalia Iwaniec

Spotkanie z kulturą żydowską

18 kwietnia 2023 roku  klasa II „c” i II „d” wzięły udział w warsztatach „Spotkania z kulturą żydowską”. Każdy warsztat trwał dwie godziny lekcyjne i był prowadzony przez przedstawicielki Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

    W trakcie spotkania dzieci obejrzały film, dzięki któremu mogły zapoznać się z budynkiem muzeum i fragmentami wystawy stałej. Wysłuchały legendy opowiadającej o przybyciu Żydów do Polski. Dowiedziały się także, co oznacza nazwa „Polin”. Miały okazję obejrzeć książki w języku hebrajskim i poznać kilka liter tego alfabetu. Wysłuchały piosenki związanej z jednym z najważniejszych żydowskich świąt - szabatem. Poznały zwyczaje towarzyszące obchodom tego święta oraz przedmioty pojawiające się na szabatowym stole, takie jak kielich kiduszowy czy besaminka. Dzieci uczyły się zaplatania chałki, którą spożywa się podczas szabatu. Odgadywały również zapachy ziół ukrytych w besaminkach.

     Na zakończenie warsztatu uczestnicy poznali elementy związane ze świętem Chanuka i nauczyli się grać w drejdla. 

Zapraszamy do galerii zdjęć.

Zdjęcia>>

A. Ambrożkiewicz
K. Bożym
A. Chojnacka
A. Rzedzicka

Warsztaty psychoedukacyjne „Co to jest stres?”

Dzieci tak samo, jak dorośli doświadczają w swoim życiu rozmaitych sytuacji stresowych, także objawy stresu i przeżywane negatywne emocje są u nich podobne. Dysponują one jednak znacznie mniejszymi możliwościami zrozumienia źródła stresu i sposobu radzenia sobie z nim. Potencjalnie każda zmiana – niezależnie od tego, czy jej konsekwencje są pozytywne, czy negatywne – bywa dla dzieci stresująca.

        Młodszy wiek szkolny stanowi jeden z krytycznych okresów ontogenezy pod względem doświadczania stresu, m.in. z uwagi na przejście dziecka do środowiska szkolnego, zwiększenie wymagań związanych z nauką, nabywanie nowych kompetencji i umiejętności, takich jak czytanie, pisanie i liczenie, ograniczenie aktywności fizycznej, upór i nieposłuszeństwo, zazdrość o miłość i uwagę rodziców, samokrytycyzm i zwiększoną samoświadomość.

    Na spotkaniach z pracownikiem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bełżycach Panią K. Plewik uczniowie klasy II „d”, III „a” i III „b” wspólnie opracowali definicję stresu , jego objawy i przyczyny. W praktycznych działaniach pokazywali, jak reagują na stres, która część ciała za to odpowiada. Prowadząca wyjaśniała, że reakcje stresowe są u każdego człowieka w większym lub mniejszym stopniu. Dzieci podawały przykłady sytuacji najbardziej je stresujących. Zajęcia zakończono zabawą „odstresowującą”, która była jednocześnie ewaluacją.

  A jak radzić sobie ze stresem to kolejny cykl spotkań z Panią Kazimierą.

Zdjęcia>>

A. Ambrożkiewicz
K. Bożym
A. Ćwiklińska
D. Niewczas

Śladami miejsc pamięci Zaporczyków

22 kwietnia uczniowie klasy II „d” uczestniczyli w Rajdzie im. mjr. cc. Hieronima Dekutowskiego ps. „Zapora”. Podczas marszu zdobyli cenną wiedzę historyczną dotyczącą zarówno samego majora „Zapory” jak i walki o niepodległość Polski.

Tegoroczna, jubileuszowa edycja rajdu przebiegała na trasie Bełżyce-Wierzchowiska-Wały Kępskie. Drugoklasiści po raz pierwszy uczestniczyli w tym wydarzeniu, dlatego też na początek zdecydowali się pokonać jeden etap trasy. Wędrówka nie sprawiła im większych trudności. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda się przejść cały rajd.

Zdjęcia>>

A. Ambrożkiewicz
K. Bożym

Kwiaty w szarości docenione!

      

Na Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Kwiaty w szarości” napłynęły 6355 prace z terenu całej Polski. Oprócz nagród i wyróżnień jury przyznało Wyróżnienia Honorowe w postaci kwalifikacji prac na wystawę. Wśród nich znalazły się prace dwójki uczniów z naszej szkoły: Stanisława Czapli z klasy IV a oraz Agaty Sikory z klasy V b. Gratulujemy i życzymy sukcesów w dalszej pracy twórczej.

Podkategorie