Dlaczego poznajemy kulturę różnych krajów?

Umiejętność swobodnego posługiwania się językiem obcym to otwarcie okna na świat i doskonałe narzędzie umożliwiające poznawanie nowych miejsc i kultur. Na lekcjach języka angielskiego, zgodnie z założeniami podstawy programowej, staramy się kształtować postawy otwartości, ciekawości i tolerancji wobec kultur innych niż własna. Chcemy, aby język angielski nie był tylko nazwą przedmiotu, ale współczesnym narzędziem komunikacji i poznawania różnorodności innych kultur w kontekście tradycji własnego kraju.

Jak organizować zajęcia, aby ukazywać uczniom różnorodność i mnogość kultur i języków oraz naturalne piękno świata, jednocześnie kładąc nacisk na kompetencje językowe?

W naszej szkole:

  • organizujemy międzynarodową współpracę, np. eTwinning, wyjazdy i wymiany uczniowskie, w celu zapewnienia kontaktu z „żywym” i naturalnym językiem w różnych sytuacjach życiowych
  • nawiązujemy do kultury polskiej, jednocześnie inspirując uczniów do spojrzenia na własne tradycje przez pryzmat innych kultur (np. porównanie zwyczajów świątecznych, sposobów obchodzenia ważnych dni, ale też codzienne życie – np. rutynowe zachowania)
  • dajemy możliwość poznawania słownictwa opisującego zjawiska i zwyczaje w różnych zakątkach globu, co wpływa na poszerzenie wiedzy interdyscyplinarnej uczniów oraz buduje tzw. językowy obraz świata i pomaga porównać go ze swoimi doświadczeniami i tłem kulturowym.

W ostatnim tygodniu października uczniowie klas pierwszych i drugich mieli okazję ćwiczyć swoje kompetencje językowe, biorąc udział w dwóch przedsięwzięciach: projekcie eTwinning zatytułowanym „Design Your Scary Witch” oraz w lekcjach koleżeńskich o tematyce Halloween.

Zadania w ramach projektu eTwinning polegały na stworzeniu opisu czarownicy w języku angielskim, a następnie wykonywaniu rysunków na podstawie opisów przygotowanych przez uczniów z innych szkół europejskich (4 szkoły z Hiszpanii, 1 z Włoch, 1 z Ukrainy).

Lekcje koleżeńskie przygotowały i przeprowadziły uczennice z klasy 7e pod kierunkiem p. Natalii Iwaniec. Młodsi uczniowie mieli okazję poznać słownictwo oraz zwyczaje związane z obchodami tego dnia w różnych krajach. Poznali wiele ciekawostek, np. dlaczego jest obchodzony ten dzień, z jakiego kraju się wywodzi, co wspólnego ma z obchodami Zaduszek w Polsce i Święta Zmarłych w różnych częściach świata.

Krótką relację możecie obejrzeć tutaj: https://youtu.be/U8rf4T6zzSE

Magdalena Snop