„Z BIOLOGIĄ ZA PAN BRAT„

Uczniowie, którzy uczęszczają na zajęcia kształtujące kreatywność z biologii omawiali treści dotyczące budowy i różnorodności grzybów. Dowiedziały się gdzie żyją grzyby i jak są zbudowane, jakie wykonują czynności życiowe oraz jakie jest znaczenie grzybów w przyrodzie i w życiu człowieka.

Wiele grzybów ma negatywne znaczenie. Na przykład pleśnie niszczą niewłaściwie przechowywaną żywność. Spleśniałe jedzenie ma niepożądany smak i konsystencję i może mieć zielone lub białe plamy. Taką spleśniałą żywność należy wyrzucić, ponieważ nie nadaje się ona do spożycia. Pleśń może wytwarzać toksyczne związki, które mogą  powodować objawy ze strony układu pokarmowego takie jak: wymioty, biegunkę a niekiedy ostrą niewydolność wątroby.

Dzieci miały za zadanie wyhodować takiego grzyba na wybranych produktach spożywczych. Były to produkty takie jak: serek twarogowy, śmietana, cytryna oraz pasztet. Strzępki pleśniaka są widoczne gołym okiem, dlatego uczniowie po wykonaniu tego zadania mogli zaobserwować jak wygląda ten grzyb i jaki ma kolor. Wykonując to zadanie dowiedzieli się, że pleśń potrzebuje wilgotnej i ciepłej materii organicznej do wzrostu, dlatego jedzenie jest jej idealnym środowiskiem.

Aneta Żydek