Aktualności
Bożonarodzeniowe warsztaty klasy 2c
Święta Bożego Narodzenia to czas, na który czeka się przez cały rok. To święta bardzo rodzinne, bogate w tradycje ludowe. W okresie przedświątecznym klasa II c gościła w bibliotece miejskiej na bożonarodzeniowych warsztatach
Z ciekawością dzieci rozmawiały o świątecznych zwyczajach, które dobrze znają i które lubią. Dzieci wysłuchały fragmentu książki A.Lingred ,,Dzieci z Bullerbyn” z którego dowiedziały się o tradycjach świątecznych w Szwecji.
Na zakończenie zajęć z podwiniętymi rękawami i z wielką radością ozdabiali gipsowe choinki, renifery, gwiazdy itp.,które zawisną na choinkach w domach dzieci.
A.Ambrożkiewicz
Warsztaty czytelniczo-plastyczne w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej
W grudniowy poranek uczniowie klasy 1a wyruszyli na pieszą wycieczkę do Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej. W bibliotece czekała na nas pani Agnieszka, która w ramach warsztatów plastyczno-czytelniczych zapoznała nas z historią kartki pocztowej oraz pokazała jak w prosty sposób wykonać piękną świąteczną pocztówkę. Dowiedzieliśmy się, że historia kartki pocztowej, zwana także pocztówką, widokówką, a wcześniej także odkrytką, liczy sobie ponad 140 lat. A twórcą słowa „pocztówka” był Henryk Sienkiewicz, polski nowelista i powieściopisarz. Po wysłuchaniu wielu ciekawostek związanych z kartką pocztową, uczniowie chętnie przystąpili do pracy, samodzielnie pisali życzenia świąteczne i ozdabiali swoje kartki. Spotkanie w bibliotece było również okazją, aby zapoznać się z ciekawymi książkami, dzieci z zainteresowaniem przeglądały interesujące ich bajki i opowiadania, a niektóre z nich chętnie wypożyczyły. Wspólne czytanie to wspaniały pomysł na spędzenie z najbliższymi długich, grudniowych wieczorów, a samodzielnie wykonana kartka świąteczna to idealny prezent z okazji zbliżających się Świąt.
Katarzyna Zygo
VII edycja szkolnego MULTIKINA
16 grudnia 2019 r. odbyła się VII edycja szkolnego Multikina. W klimatach świątecznych dzieci oglądały na sali gimnastycznej film pt. ,,Mikołaj i spółka”-pełna magii, elfów, wróżek i fajerwerków zakręcona komedia familijna reżysera hitu: „Asterix i Obelix”, ,, Misja Kleopatra”.
Bilety wstępu –słodycze zostały przekazane na świąteczne paczki dla podopiecznych Ośrodka Wsparcia w Matczynie.
A. Ambrożkiewicz
A. Bogusz
K. Toruń
Świąteczne warsztaty czytelniczo-plastyczne w Bibliotece Miejskiej
Uczniowie klasy 3b wzięli udział w warsztatach czytelniczo-plastycznych zorganizowanych dla nich w Bibliotece Miejskiej. Na początku słuchali fragmentu lektury „Dzieci z Bullerbyn” mówiącego o przygotowaniach i przebiegu Gwiazdki w Bullerbyn. Następnie wyklejali zdjęciami związanymi z okołoświątecznymi wydarzeniami choinkę. Ostatnią częścią warsztatów było zdobienie farbami świątecznych gipsowych figurek.
Beata Zięba
WYCIECZKA DO FABRYKI BOMBEK W NOWEJ DĘBIE
Żeby kawałek szkła zamienił się
w piękną ozdobą naszej choinki,
musi wcześniej przejść przez wiele rąk,
które ukształtują go w kolorową bańkę.
„Choineczka mała w izbie zapachniała, srebrnym szkiełkiem, świecidełkiem do dzieci mrugała”.
Choinka pięknie przystrojona w najróżniejsze ozdoby i mieniąca się kolorami swych światełek niby tęcza- to nieodłączny symbol Świąt Bożego Narodzenia. Dlatego też uczniowie klas 0 b i II c z wielkim zainteresowaniem i radością przyjęli propozycję wyjazdu do fabryki bombek w Nowej Dębie.
Piernikowy zawrót głowy w kl. I „c”
Cóż to był za dzień ten piątek,13 grudnia dla uczniów kl. I „c”!
Nie, wcale nie pechowy, ale szczęśliwy, wesoły i pachnący!
Otóż Pani Ania, mama naszej Milenki, przeprowadziła w naszej klasie warsztaty zdobienia pierników bożonarodzeniowych, których upiekła dla nas mnóstwo. Ich zapach unosił się i w sali, i na korytarzu. Od aromatu miodu, cynamonu, kardamonu, kolendry i goździków aż radośnie kręciło się w głowie. Pomysłów na zdobienie pierników mieliśmy ogromnie dużo! Tym bardziej, że dysponowaliśmy szerokim asortymentem materiałów zdobniczych i tych przyniesionych przez siebie, i tych od Pani Ani. Pracowaliśmy w grupach jak pszczółki, wymieniając się słodkimi paciorkami, koralikami, gwiazdkami, posypkami i pisakami. Część pierniczków zawiesiliśmy na naszej klasowej choince, a resztę słodkości zabraliśmy dla naszych najbliższych, jako prezent świąteczny. Oczywiście niektóre z wielkim smakiem po prostu schrupaliśmy. Na koniec, w nagrodę za pięknie i pomysłowo ozdobione pierniki, otrzymaliśmy od Pani Ani upominki, które też własnoręcznie dla nas przygotowała.
To był cudowny dzień!
Pani Aniu, serdecznie dziękujemy za wspaniałe przeżycia.
Uczniowie kl. I „c” pokazali w tym dniu wspaniałą zespołową pracę oraz chęć dzielenia się z innymi nie tylko dobrym słowem.
Bożena Watras – wychowawca kl. I „c”
Urszula Król – pedagog specjalny
LEKTURA NA WIESZAKU
Uczniowie klasy 2 c mieli okazję wykazać się niezwykłą kreatywnością podczas opracowywania lektury Marcina Pałasza ,,Sposób na Elfa” .Po cyklu zajęć i poświęconych tej książce tworzyli samodzielnie „lekturę na wieszaku”.
Jest to ciekawa metoda aktywizująca, dzięki której można zebrać informacje o lekturze (np. o bohaterach, miejscach i czasie akcji, problematyce czy narracji) w nietypowej formie i umieścić je na wieszaku, który staje się dzięki temu mobilnym kompendium wiedzy.
Dzieci tworzyły teksty, rysunki i inne elementy, które umieszczały później na wieszaku. Po wykonaniu ciekawych form uczniowie doskonalili umiejętność wystąpień publicznych prezentując wszystkim swoje prace.
Nowa formuła omówienia lektury przypadła uczniom do gustu i zapewne wpłynie to na lepsze zapamiętanie problematyki utworu.
Anna Ambrożkiewicz
Lapbooki i makiety o dzieciach z Hałasowa
Podczas omawiania dobrze znanej już kilku pokoleniom uczniów lektury, postanowiliśmy stworzyć lapbooki – czyli książeczki na kolanach.
Podjęliśmy się tego zadania, podsumowując książkę pt.: „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren. Zaczęliśmy od dowiedzenia co to takiego jest lapbook i co powinien zawierać.
Lapbook, czyli „ książeczka na kolanie”, jest czymś w rodzaju teczki tematycznej, w której możemy umieścić wiadomości na wybrany temat. Informacje te jednak nie są gromadzone niczym wycinki z gazet. Taka teczka pełni raczej funkcję interaktywnej przestrzeni na rysunki, opowiadania, wykresy, słówka, terminy czy też zdjęcia. Lisa, Anna, Britta, Lasse, Bosse, Olle przez cztery dni inspirowały dzieci z klasy IIIa do zdobywania informacji , ciekawostek i obrazków na temat życia tej wesołej gromadki i tworzenia własnych „ książeczek na kolanie”. Uwieńczeniem pracy dzieci były piękne kolorowe lapbooki i makiety przedstawiające Bullerbyn.
Jestem pewna, że tego rodzaju praktyczne działania rozwijają wyobraźnię i rozbudzają dziecięcą ciekawość.
Cukiernicy z klasy 0A
W ramach spotkań „Rodzinne czytanie” 13 grudnia gościem klasy 0 ”a” była pani Dorota Łabiga. Wpisując się w świąteczny klimat pani Dorota przygotowała dla uczniów zajęcia cukiernicze. Dzieci otrzymały upieczone pierniczki, a ich zadaniem była dekoracja. Powstały kolorowe ludziki, niebiańskie anioły oraz magiczne choinki. Słodkie upominki były prezentem dla najbliższych osób. Oczywiście nie mogło się obejść bez kosztowania wyrobów. Zajęcia umiliły uczniom czas oczekiwania na święta. Dziękujemy za odwiedziny!
Aleksandra Siedlecka
Kl. I „a”, I „b” I „c” i II „b” w Muzeum Bombki w Nowej Dębie
12 grudnia, w czwartek, uczniowie kl. I oraz II „b” z ogromnym zaciekawieniem zwiedzili jedyne na świecie Muzeum Bombki Choinkowej w Nowej Dębie.
Mieliśmy tego dnia możliwość przyjrzenia się linii produkcyjnej, poznania procesu powstawania bombek i podziwiania setek dawnych i współczesnych bombek w różnych stylach, ich unikatowych wzorów, form oraz kształtów począwszy od tradycyjnych bombek, aż po te bardziej wyszukane /m.in. postacie z bajek/. Mieliśmy możliwość obejrzenia bombek m.in. w stylu amerykańskim, francuskim, norweskim czy wiktoriańskim.
Mogliśmy również spróbować swoich sił w zdobieniu szklanych cudeniek, a efekty swojej pracy zabrać do domu. Na pamiątkę każdy uczestnik wycieczki otrzymał upominek w postaci bombki z imieniem.
Finałowym akcentem, pełnym przeżyć i wypieków na twarzach, były oczywiście „bombkowe” zakupy. Ogromne półki pełne szklanych, kolorowych cudeniek nie ułatwiały nam wyboru.
Muzeum Bombki Choinkowej to bardzo pozytywne miejsce, szczególnie jako przygotowanie do przeżyć bożonarodzeniowych.
Bożena Watras – wychowawca kl. I „c”
Beata Król – wychowawca kl. I „b”
Katarzyna Zygo – wychowawca kl. I „a”
Anna Marcewicz – wychowawca kl. II „b”
Urszula Król – pedagog specjalny