Aktualności

LONDON TOUR

W ramach innowacji z języka angielskiego, uczniowie klas 5 „c” i 5 „d” wybrali się na wirtualną wycieczkę po Londynie. Co ciekawe, sami wcielili się w rolę przewodników turystycznych.

Wspólnie zobaczyliśmy Parlament (Westminster Palace) wraz z najsłynniejszą wieżą zegarową Big Ben, która od 2012 roku nosi również nazwę Elizabeth Tower. Odbyliśmy spacer po królewskich ogrodach (Kensington Gardens), gdzie podziwialiśmy piękno przyrody oraz znajdujące się tam pomniki członków Rodziny Królewskiej. Kolejnym punktem na naszej turystycznej mapie było Muzeum Historii Naturalnej, gdzie mogliśmy obejrzeć wiele przepięknych eksponatów. Największe wrażenie zrobiły jednak na nas szkielety dinozaurów. Po tak dużej dawce wiedzy zdobytej w muzeum, udaliśmy się w kierunku siedziby monarchy Zjednoczonego Królestwa, a więc Buckingham Palace, który jest największym pałacem królewskim na świecie. Składa się on m.in. z 600 komnat, 200 sypialni, 70 łazienek oraz wielu innych pomieszczeń pełniących różnorakie funkcje. Nie mogliśmy też pominąć uroczystej zmiany warty, London Eye czy the Tower Bridge. Podziwialiśmy również piętrowe autobusy (Double Decker Bus) oraz słynne londyńskie metro. To tylko niektóre z odwiedzonych przez nas punktów na mapie Londynu. Była to jedynie podróż wirtualna, ale i tak sprawiła nam wiele radości. Mamy nadzieję, że w przyszłości uda nam się zwiedzić Londyn na żywo.

Zdjęcia>>

Wioletta Rzezak-Wesołowska

DZIEŃ KOBIET

„Raz do roku jest taki dzień, który przemija jak piękny sen.

 Wszystkie kobiety, panie i matki, w dniu tym dostają pachnące kwiatki.”

8 marca – Międzynarodowy Dzień Kobiet - na stałe wpisał się do kalendarza uroczystości szkolnych. Z tej okazji uczniowie klas ósmych przygotowali miłą niespodziankę dla wszystkich Pań i Koleżanek. Zaprezentowali wspaniałą część artystyczną. Najpierwj publiczność miała okazję obejrzeć wyjątkowy pokaz mody damskiej na różne okazje. W rolach modelek wystąpili chłopcy, którzy świetnie się w nich odnaleźli. Następnie uczniowie zaprezentowali się w „Jeziorze łabędzim”. Nie mogło zabraknąć wspólnego „Sto lat” i życzeń dla wszystkich kobiet.

Uzupełnieniem życzeń było wręczenie Paniom i Koleżankom tematycznych balonów i słodkości, a także dedykacje piosenek, które tego dnia wybrzmiały przez szkolny radiowęzeł specjalnie dla "płci pięknej”.

To był wyjątkowy dzień, pełen wrażeń i pozytywnych emocji. Mieliśmy dziś wiele powodów do uśmiechu i radości. Dziękujemy, Panowie!

Zdjęcia>>

Ewelina Gajowiak
Anna Wójtowicz
Andrzej Pietraś

XXII edycja Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Poleskim Parku Narodowym

jjjjjjjj.pngUWAGA KONKURS !!!
XXII edycja Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Poleskim Parku Narodowym dla uczniów szkół podstawowych - 2023

Poleski Park Narodowy i Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli zapraszają uczniów szkół podstawowych do udziału w XXII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Poleskim Parku Narodowym.

Konkurs składa się z etapu szkolnego, okręgowego i ogólnopolskiego w dwóch grupach:

  • I - klasy III - V
  • II - klasy VI –VIII
    Tematyka konkursu o Poleskim Parku Narodowym:
  • sieć obszarów  Natura 2000 w rejonie Poleskiego Parku Narodowego,
  • flora i fauna Parku,
  • środowisko geograficzne Parku,
  • ochrona przyrody.

Uczestnicy winni wykazać się wiadomościami i umiejętnościami z zakresu edukacji ekologicznej, sozologicznej, regionalnej i turystycznej.

Etap szkolny odbędzie się 27  marca 2023 roku o godz. 14.25  w sali nr 48
Konkurs na etapie szkolnym odbędzie się w formie pisemnej (test składa się z zadań zamkniętych i otwartych).
 
Szkoła do kolejnego etapu wytypuje 3 uczniów w każdej kategorii, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów.

Za zajęcie w etapie szkolnym:

 I miejsca    -      ocena celująca *

II i III miejsca   -    ocena bardzo dobra *

Uczniowie, którzy osiągną wynik testu (ponad 50% pozytywnych odpowiedzi) nagrodzeni zostaną plusem (+) za aktywność z przyrody, biologii lub geografii.

Zgłoszenia do etapu szkolnego u p. Marzeny Plewik, p. Moniki Wójcik, p. Anety Żydek i p. Piotra Żuka do 24 marca (piątek).

ROK 2023 – ROKIEM WISŁAWY SZYMBORSKIEJ

16 listopada 2022 r. Senat Rzeczypospolitej Polskiej zdecydował, że Wisława Szymborska będzie patronką roku 2023.

Wisława Szymborska urodziła się 2 lipca 1923 roku w Kórniku w Wielkopolsce. Jest autorką trzynastu tomów poetyckich, laureatką literackiej Nagrody Nobla, została uhonorowana najwyższym odznaczeniem państwowym − Orderem Orła Białego. Jej wiersze przetłumaczono na ponad czterdzieści języków.

W całej Polsce prowadzone są różne działania dotyczące życia oraz twórczości poetki. Uczniowie klasy VII „a” przyłączyli się do Ogólnopolskiego Projektu „Mistrzyni Szymborska”. Pierwszym działaniem, które zrealizowali, było przygotowanie gazetki z ciekawostkami o Wisławie Szymborskiej.

Zdjęcia>>

Paulina Pańko

„Długa droga kromki chleba"- warsztaty piekarnicze

21 lutego i 1 marca uczniowie klasy II „d” i III „b” udali się na wycieczkę do piekarni GS w Niedrzwicy Dużej. Dzieci mogły poznać pracę piekarza oraz cały proces technologiczny produkcji pieczywa. Po piekarni naszych uczniów oprowadzała pani Małgosia, która cierpliwie i dokładnie opowiadała o wszystkich maszynach i urządzeniach w piekarni. Przestawiła pracę piekarza oraz „zdradziła” kilka tajników wypieku chleba.

       Uczniowie zobaczyli duże maszyny niezbędne do pracy piekarza m.in. ogromne misy na ciasto, krajalnicę do krojenia chleba, maszynę do produkcji bułek, ruchome regały na upieczony chleb itp. Największe wrażenie wywarł na dzieciach piec do wypiekania i wielkie łopaty do wkładania pieczywa.

     Kolejna część warsztatów była w pełni praktyczna: uczniowie samodzielnie zaplatali warkocze z ciasta, a po ich upieczeniu skonsumowali je z wielkim apetytem!

Zdjęcia>>

A. Ambrożkiewicz
K. Bożym
A. Ćwiklińska

Z DINOZAURAMI ZA PAN BRAT – LEKCJA BIBLIOTECZNA W KLASIE II „B”

26 lutego obchodzony jest Światowy Dzień Dinozaura. Choć dinozaury dawno już wyginęły, to nie przestają fascynować ludzi. Z tej okazji w bibliotece szkolnej zorganizowaliśmy szereg aktywności, które wzbogaciły wiedzę uczniów na temat prehistorycznych stworzeń oraz rozbudziły zainteresowanie tematyką. Na początku zajęć drugoklasiści zostali zapoznani przez Panią bibliotekarkę z „Dinozaurową biblioteczką”: „Ivar zaprzyjaźnia się z Tyranozaurem”, „Dinozaury i inne prehistoryczne kręgowce” oraz „Tajemnice zwierząt – Dinozaury”. Wysłuchali także kilku „Bajek  o Dinozaurach” oraz tematycznych piosenek. Ponadto, podczas zajęć obejrzeli film edukacyjny „Kamlotki – Dinozaury”, z którego czerpały wiedzę o życiu gadów: kiedy żyły, skąd pochodzi ich nazwa, dlaczego wyginęły oraz zdobyli informacje dotyczące dziesięciu popularnych dinozaurów. Poznali również trudne pojęcia związane z tematem – wykopalisko, paleontolog, skamieniałości, prehistoria itp. Uczniowie stworzyli też kreatywne prace plastyczne z dinozaurem w roli głównej. Zwieńczeniem zajęć było wykonanie pamiątkowych zdjęć w bibliotecznej, „dinozaurowej” fotobudce, które wywołały rozbawienie i uśmiech na twarzach uczniów.

Taki niezwykły dzień obchodzony przez dzieci w formie różnorodnych aktywności, sprzyja pogłębieniu nowej wiedzy w ciekawy i przyjemny sposób.

Zdjęcia>>

Dorota Nowak
Elżbieta Gontarczyk

Czas na fitness!

Ćwiczenia przy użyciu stepperów to atrakcyjna odskocznia od tradycyjnych metod i sposobów aktywności fizycznej. Te niewielkie urządzenia treningowe przeznaczone są przede wszystkim do ćwiczeń mięśni nóg oraz pośladków. Trening na nim przypomina wchodzenie po schodach lub wbieganie. Jest jednak znacznie mniej obciążający dla stawów niż rzeczywiste wykonywanie tych czynności. Ćwiczenia na nim obejmują głównie partie mięśni dwugłowych i czworogłowych. Są często wykorzystywane również w treningu aerobowym oraz jako forma wstępna przed treningiem siłowym. Dziewczyny uczestniczące w Ogólnopolskim Programie SMOK chętnie korzystają z tej formy rozgrzewki.

Zdjęcia>>

Andrzej Mazurek

CIEKAWE ZAJĘCIA NA ŚWIETLICY

W ramach rządowego programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła otrzymała dofinansowanie na zakup nowoczesnego wyposażenia, m.in. robotów, klocków i innych pomocy dydaktycznych.

Podczas zajęć świetlicowych dzieci z chęcią i zaangażowaniem korzystają z klocków Korbo, które uczą planowania, współpracy i doskonale rozwijają wyobraźnię. Dzięki nim dzieci tworzą ruchome konstrukcje według własnego pomysłu lub korzystając z dołączonej instrukcji.

Świetliczaki uczą się także podstaw programowania, dzięki mówiącemu robotowi SUPER DOC, zakupionemu w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Praca z tym robotem rozwija orientację przestrzenną i logiczne myślenie. Dzieci mają go tak zaprogramować, aby doszedł we wskazane na planszy miejsce.

Najmłodsi zapoznali się również z klocami LEGO Education SPIKE PRIME do samodzielnej konstrukcji. Zastosowanie tych klocków przedstawili im uczniowie klas starszych.

Ponadto ogromnym zainteresowanie cieszył się pokaz okularów ClassVR Gogle wirtualnej rzeczywistości.

Zdjęcia>>

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci 

Wychowawcy świetlicy

STARSI UCZNIOWIE - MŁODSZYM - # LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI W KLASIE I „D”

W lutym do uczniów z klasy I „d” przybyło pięcioro kolegów z klasy V „a”: Emilka, Maja, Martyna, Mateusz i Błażej wraz z Panią Marzeną Plewik, by zaprezentować kilka pokazów fizyczno-chemicznych. Podczas zajęć korzystano z modułu POWIETRZE, WODA, ENERGIA zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Przed wykonaniem eksperymentów uczniowie posługiwali się instrukcją dołączoną do modułów.

Pierwszym doświadczeniem wykonanym przez uczniów był „Symulator gazu”, podczas którego dzieci obserwowały sposób poruszania się samobieżnych kul, które zachowują się jak gaz (muszą mieć wystarczającą ilość miejsca, by móc się poruszać swobodnie).

Kolejnym zaprezentowanym doświadczeniem była „Soczewka”. Do jego wykonania użyto wody, oleju, folii, dwóch słoików, piłki, gumki i monety. Pierwszoklasiści obserwowali z góry przez folię wygląd monet wrzuconych do wody i oleju. Wniosek był taki, że różne substancje różnie przenikają promienie słoneczne.

Trzeci eksperyment dotyczył „Przewodnictwa elektrycznego wody”, w którym wykorzystano: szalkę, brzęczyk, baterie, sól kuchenną oraz wodę destylowaną. Dzieci obserwowały, czy woda przewodzi prąd. Po połączeniu przewodów okazało się, że zwykła woda destylowana bez soli nie przewodzi prądu, z solą zaś przewodzi prąd, gdyż pojawił się dźwięk.

Następnym doświadczeniem, które wywarło ogromne wrażenie na uczniach – to „Gęstość cieczy”. Wykorzystano do niego: cylinder, barwnik, cztery zlewki, wodę, denaturat, sól kuchenną, olej spożywczy oraz kostki lodu. Do zlewki pierwszej należało wlać 20 ml denaturatu, do drugiej – 20 ml oleju, do trzeciej – roztwór wody z solą. Do drugiej zlewki dodano wodę i czerwony barwnik – aż do uzyskania intensywnego koloru. Następnie,  uczniowie powoli wlewali do cylindra: wodę z solą, wodę z barwnikiem, olej i denaturat. Pierwszoklasiści zaobserwowali, że ciecze się nie pomieszały, ponieważ mają różną gęstość. Na końcu dodano kostkę z lodem i w efekcie młodsi uczniowie zaobserwowali, że olej ma większą gęstość niż lód (lód nie opada na dno).

Podczas zajęć z wykorzystaniem sprzętu z Laboratoriów Przyszłości uczniowie klasy I „d” poszerzyli swoją wiedzę z zakresu fizyki i chemii, brali czynny udział w doświadczeniach i co ważne dobrze się bawili.

Składamy serdeczne podziękowania Pani Marzenie Plewik i uczniom z klasy V „a” za przekazanie wiedzy fizyczno-chemicznej i zaprezentowanie magicznych eksperymentów uczniom z klasy I „d”.

Zdjęcia>>

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci

Dorota Nowak
Katarzyna Zygo
Marzena Plewik

Podkategorie