„Słodkie” życie Tosi

Sympatyczna i uśmiechnięta w gronie koleżanek i kolegów. Aktywna na lekcjach i wspólnych zabawach. Po prostu jedna z moich uczennic w klasie II a. A jednak ta normalność wymaga od niej czegoś więcej niż od jej rówieśników. Tosia ma cukrzycę typu 1. Kilkanaście pomiarów cukru na dobę, setki nakłuć rocznie. To jej codzienność.

Choroba ta, z racji powszechności występowania, stała się w obecnych czasach problemem społecznym. Obowiązkiem szkoły jest więc wychowanie młodego pokolenia świadomego jej przyczyn, ale także umiejętności życia z nią . Nasza szkoła dobrze wywiązuje się z tego zadania. Pani z kuchni codziennie dba o gramaturę posiłku dla Tosi. Tosia może także zawsze liczyć na pomoc wychowawczyni i pedagoga. Nieocenione wsparcie ma również od koleżanek i kolegów z klasy.

To od niej uczymy się obowiązkowości i odpowiedzialności, ale jednocześnie wspieramy ją i w razie niskiego cukru mamy zawsze coś słodkiego. Tosia wie, że choroba jej nie ogranicza i nie definiuje. To mądra, dobra, utalentowana i empatyczna uczennica. Cukrzyca jej towarzyszy na co dzień, ale zdecydowanie w tle. Uczestniczy we wszystkich wycieczkach, uroczystościach, występach i doskonale się odnajduje. Otwartość i szczerość rodziców Tosi, sprawia, że razem udaje nam się pokonywać codzienne trudności.

Z okazji Dnia Cukrzyka zostaliśmy poczęstowani przez rodziców Tosi najsmaczniejszym niebieskim tortem – kolor niebieski to symbol osób z cukrzycą. Następnie obejrzeliśmy film edukacyjny ”Lenny uczy o cukrzycy” Ta lekcja była bardzo cenna i smakowita.

Zdjęcia>>

wychowawczni Tosi i kl.II a Dorota Niewczas

Kl. III c” w programie edukacji żywieniowej The EIT Food School Network

Program edukacji żywieniowej The EIT Food School Network „Jak Ja Jem” to bieżący projekt uczniów kl. III „c”.  Realizujemy go we współpracy z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Dlaczego to robimy? Bo chcemy na 100% być świadomi swojego zdrowia, zrozumieć prawidłowy sposób odżywiania, zapoznać się z poradami żywieniowymi oraz informacjami na temat różnych grup żywności. W czasie zajęć korzystamy z plakatów, filmów, a także aplikacji  internetowej do testowania naszych nawyków i preferencji żywieniowych przed i po realizacji programu.

Bożena Watras – wychowawca kl. III „c”

Wszystkie dzieci i dorosłych zainteresowanych prawidłowym odżywianiem zachęcamy do zapoznania się z poniżej zamieszczonymi materiałami:

FILMY

warzywa i owoce https://youtu.be/GbFnK8VOTVQ

produkty zbożowe i ziemniaki https://youtu.be/anwiZD5J0BM

nabiał i jajka https://youtu.be/azKyuJsbOBM

mięso, ryby i strączki https://youtu.be/lsJ6BJpnWPw

zdrowe tłuszcze a słodycze i fast foody https://youtu.be/nC4Pw2p44pI

PLAKATY

Podstawy zdrowego odżywiania – POBIERZ      

Warzywa i owoce – POBIERZ

Mięso i ryby – POBIERZ

Nabiał i produkty mleczne – POBIERZ 

Jajka – POBIERZ 

Produkty zbożowe i ziemniaki – POBIERZ

Rośliny strączkowe – POBIERZ

Oleje, orzechy i pestki – POBIERZ

Tylko od czasu do czasu – POBIERZ

Jak to ze lnem było doświadczają ucz. kl. III c

W środę, 10 listopada, uczniowie kl. III „c” zmagali się ze lnem w Muzeum Wsi Lubelskiej. Podczas ciekawych warsztatów poznaliśmy etapy ręcznej obróbki lnu oraz wykorzystywane do tego celu narzędzia, zrozumieliśmy też znaczenie pojęć siemię lniane, międlica, cierlica, wrzeciono, krosno, kołowrotekpłótno lniane. Nawet nie przypuszczaliśmy jak ciężka i żmudna to była praca przy obróbce lnu. Zwiedziliśmy też fragmenty Muzeum Wsi Lubelskiej, mogliśmy poznać dawną architekturę wsi polskiej, a jednocześnie zobaczyć wnętrze izby: meble, tradycyjne tkaniny i ubiory ludowe. Zajęcia poza wiedzą dostarczyły nam wielu niecodziennych wrażeń. Przekonaliśmy się jak ciężkie i trudne było życie i praca w dawnych czasach. Uff…, jak dobrze wrócić do wygodnego współczesnego naszego życia…

Zdjęcia>>

Szkolne Przygody Gangu Swojaków

Klasy 1b i 3b biorą udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Szkolne Przygody Gangu Swojaków”. Program ma na celu pomóc nauczycielom i rodzicom pokazać dzieciom piękno polskiej przyrody oraz odkryć sekrety otaczającego środowiska. Ma także zachęcić dzieci do wyjścia z domu, by w dobie mediów i Internetu oderwać ich wzrok od ekranów komputerów,  telefonów i telewizorów.  Jako pomoc do realizacji programu nauczyciele otrzymali maskotki z Gangu Swojaków oraz Dziennik Troskliwego Odkrywcy dla każdego ucznia. W dzienniku znalazło się 12 zadań, to między innymi: obserwacja drzewa i zjawisk atmosferycznych, wykonanie jesiennej dekoracji swojego pokoju, słuchanie śpiewu ptaków, tropienie zwierząt, czy sprzątanie śmieci. Wykonanie zadania potwierdza rodzic swoim podpisem, a uczeń otrzymuje odznakę Troskliwego Odkrywcy.

Mamy nadzieję,  że udział w programie pozwoli uczniom zaobserwować, co kryje przyroda i jak żyć z nią w zgodzie, a także zachęci ich do wyjścia na świeże powietrze.

Zdjęcia>>

Aleksandra Siedlecka – wychowawca klasy 1 b

Beata Król – wychowawca klasy 3 b

Kto Ty jesteś? Polak mały!

Listopad jest takim miesiącem, który w sposób szczególny skłania nas Polaków do zadumy. Pamiętamy o tych, których nie ma już wśród nas, odwiedzamy groby swoich bliskich. Wspominamy. Ale listopad to jednocześnie miesiąc radości. To przecież listopadowego dnia 1918 r. Polska powróciła na mapę Europy. Uczniowie naszej szkoły pamiętają, że listopad to przede wszystkim Pamięć i Niepodległość.

Uczniowie klasy 0 d pielęgnują te tradycje. Odwiedziliśmy cmentarz i miejsce pamięci ucząc się trudnej polskiej historii. A w klasie wykonaliśmy piękne dekoracje.

Zdjęcia>>

Ewa Karwowska

Wspominamy nasz pobyt na Węgrzech…

1 dzień - poniedziałek (18.10.2021)

Połowę pierwszego dnia naszej mobilności spędziliśmy w szkole, w Barand. Począwszy od śniadania, przez zwiedzanie szkoły, lekcje języka angielskiego, niemieckiego i muzyki, aż po obiad i zajęcia popołudniowe, towarzyszyła nam pani dyrektor Majorosné Kovács Ildikó.

W ciągu spędzonego w szkole czasu bliżej poznaliśmy naszych węgierskich rówieśników. Obejrzeliśmy film ukazujący najważniejsze wydarzenia z życia szkoły. Podczas lekcji, na które nas zproszono, podszkoliliśmy nasz angielski i niemiecki, dowiedzieliśmy się też wiele o węgierskich instrumentach narodowych oraz nauczyliśmy się węgierskiej piosenki „Hej, Dunáról fuj, a szél”, a także mogliśmy posłuchać innych utworów m.in. „Szła dzieweczka do laseczka” po węgiersku. Po zjedzonym obiedzie, ruszyliśmy do urzędu gminy, gdzie ciepło przywitał nas pan burmistrz, obdarowując lokalnymi produktami, oprowadzono nas również po centrum miasta. Zwiedziliśmy kościół reformacki, na którego wieżę sami mogliśmy się wdrapać, a także za przyzwoleniem pastora, zagrać na organach. Następnie przeszliśmy do usytuowanego nieopodal kościoła katolickiego. Dowiedzieliśmy się, że większość obywateli Barand wyznaje protestantyzm, a ksiądz katolicki przyjeżdża do tej parafii tylko raz na dwa tygodnie. Później zostaliśmy oprowadzeni po „Domu Przeszłości Barand”, gdzie dowiedzieliśmy się, czym zajmują się i zajmowali w przeszłości mieszkańcy tego miasta. Dostaliśmy również porządną lekcję etnologii, dzięki czemu poszerzyliśmy swoją wiedzę o tym mieście, regionie, a także o zasłużonych mieszkańcach, do których należał Lajos Raffay (patron szkoły). Pobyt w miasteczku zakończyliśmy kolacją i udaliśmy się do pensjonatu.

Przygotowała: 

Julia Buczyńska

Czytaj więcej: Wspominamy nasz pobyt na Węgrzech…

Podkategorie