Aktualności
Dzień Bezpiecznego Internetu 2021
9 lutego 2021 roku obchodzić będziemy po raz kolejny Dzień Bezpiecznego Internetu pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy Razem!”.
W ramach tegorocznych obchodów DBI organizujemy w naszej szkole szereg konkursów m.in. na najlepszą prezentację multimedialną, komiks, plakat pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy Razem!”.
DBI ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa dzieci w Internecie oraz nagłośnienie tematyki dotyczącej bezpieczeństwa online. Ideą DBI jest podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo.
Podczas najbliższych obchodów chcemy zachęcić wszystkich do aktywnego uczestnictwa we współtworzeniu twórczego i bezpiecznego środowiska online. W nadchodzącym roku zwrócimy szczególną uwagę na istotę współpracy pomiędzy różnymi sektorami przy wspieraniu pozytywnych zmian w sieci. Wszyscy powinniśmy angażować się w promowanie pozytywnych zastosowań Internetu, promocję tolerancji oraz tworzenie kultury zrozumienia.
Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku. Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Głównym partnerem akcji jest Fundacja Orange. Partnerami tegorocznej edycji są: Facebook Polska oraz Google Polska.
Więcej informacji wkrótce w zakładce-konkursy.
Organizatorzy
Magiczna moc życzeń
Klasa 3b w ramach świetlicowych zajęć on – line wzięła udział w ogólnopolskim projekcie dla świetlic szkolnych pt. MAGICZNA MOC ŻYCZEŃ. Polegał on na własnoręcznym wykonaniu kartek bożonarodzeniowych, zredagowaniu krótkich życzeń i rozesłaniu ich do innych świetlic w całej Polsce. Dzieci zrobiły kartki w domu, a rodzice dostarczyli je do szkoły. W okresie świąteczno – noworocznym do naszej placówki dotarły kartki m.in. z Gdańska, Sopotu, Warszawy, Lublina, Rzeszowa, Tych, Łowicza, Łodzi, Katowic, Żukowa, Dobiegniewa, Paniówek, Żychlina, Parczewa, Garbowa, Przytocka, Niedźwiady i Głubczyc.
Agata Skurska
Polska Wigilia
Wigilijny wieczór w polskiej tradycji jest jedyny i wyjątkowy. „To właśnie tego wieczoru od bardzo wielu wieków pod dachem tkliwej kolędy Bóg się rodzi w człowieku” . W tym czasie panuje wyjątkowy spokój. Jest to czas spotkań z rodziną, często powrót do dawnych wspomnień i właśnie tego wieczoru, gdy pierwsza gwiazda pokaże się na niebie wszyscy składają sobie serdeczne życzenia. Milkną wtedy spory i otwierają się ludzkie serca. Ludzie zgromadzeni przy świątecznym stole łamią się białym opłatkiem, który jest symbolem jedności, ponieważ ten chleb nie dzieli, ale łączy ludzi. Jest w tym chlebie zapis dobroci ,ponieważ łamiąc go okazujemy naszą troskę o innych . Jedno wolne nakrycie na stole i miejsce przy nim - zawsze czeka na nieobecnego członka rodziny lub niespodziewanego gościa. W tym wyjątkowym czasie – zgody, serdeczności i spotkań z Biskimi - nikt nie powinien być sam. Ludziom będącym daleko od rodzinnego domu jest smutno i w swoich myślach wracają w rodzinne strony. Pięknie odzwierciedlają sytuację Nieobecnych następujące słowa : „Widać nie dane nam było opłatkiem się podzielić - Więc ty i ja, żeby nie zapomnieć łzę na dwoje łamiemy [Lesław Falecki, „Wigilia”].
Bożonarodzeniowo z projektem eTwinning SING MY SONG
Nasze działania w ramach projektu „Sing My Song” nie zwalniają tempa. Każda współuczestnicząca szkoła przygotowała informacje na temat tradycyjnego instrumentu pochodzącego z danego kraju. Po długich poszukiwaniach informacji w różnych źródłach, wybraliśmy instrument, który już w średniowieczu był wytwarzany na ziemiach polskich – skrzypce. W świetle dokumentów, skrzypce zostały skonstruowane przez polskiego rzemieślnika pochodzącego z Krakowa. Powstały poprzez połączenie liry i braccio (włoski instrument strunowy) oraz polskich instrumentów ludowych z tamtych czasów. W XVII wieku niemiecki kompozytor, Michael Praetorius, w swoim dziele, poświęconemu instrumentom i instrumentacji, pt. Syntagma musicum” twierdził, że skrzypce są polską specjalnością i najlepsi skrzypkowie pochodzą właśnie z naszego kraju.
Czytaj więcej: Bożonarodzeniowo z projektem eTwinning SING MY SONG
IV Szkolny konkurs „Boże Narodzenie w witrażu” rozstrzygnięty!!!
Celem konkursu było kultywowanie tradycji bożonarodzeniowych, wspólne spędzanie czasu dzieci i rodziców oraz współpraca w rodzinie. Na zaproszenie odpowiedziało 14 zespołów rodzinnych.
Przyznaliśmy nagrody i wyróżnienia:
I miejsce: Agata Karwacka z kl. VI Id z mamą Katarzyną
II miejsce: Emilia Kręgiel z kl. VII c z mamą Teresą
III miejsce: Monika Rak z kl. IV c z tatą Piotrem
Wyróżnienia:
Zofia Niedziela z kl. VII d z tatą Markiem
Teresa Tokarczyk z kl. IV c z mamą Moniką i siostrą Agatą
Kaja Stępień z kl. IV a z rodziną
Kasia Wójcicka z kl. IV b
Julia Jaremek z kl. VI e z tatą
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
Wszyscy uczestnicy otrzymają dyplomy w wersji elektronicznej, a po powrocie do szkoły zwycięzcy i wyróżnieni otrzymają nagrody ufundowane przez Radę Rodziców.
Tymczasem świąteczne witraże są ozdobą naszych domów. Warto zajrzeć do konkursowej galerii…
Życzymy Wszystkim radości płynącej z narodzenia Bożej Dzieciny.
Monika Plewik i Edyta Rząd
Słuchowisko „Ania z Zielonego Wzgórza”
Istnieje wiele adaptacji słynnej powieści dla dzieci i młodzieży o przygodach Ani Shirley, nieszczęśliwej sieroty, do której uśmiechnął się los, kiedy trafiła na Zielone Wzgórze do rodzeństwa Maryli i Mateusza Cuthbertów . Przygody utalentowanej dziewczynki o dużej wrażliwości , niesamowitej wyobraźni i szalonych pomysłach inspirowały twórców filmowych i teatralnych. Również szkolne koło teatralne postanowiło nagrać słuchowisko oparte na fragmentach powieści Lucy Maut Montgomery.
Pomysł powstał spontanicznie, był w pewnym stopniu wynikiem ograniczeń spowodowanych brakiem kontaktu w czasie zdalnego nauczania i niemożnością wystawienia przygotowywanej sztuki, do której scenariusz napisali uczniowie z klas siódmych należący do koła teatralnego. Kiedy wcielali się w role odgrywanych postaci, a ich pełne ekspresji wypowiedzi słychać było w głośnikach komputera, powstał pomysł nagrania słuchowiska. I tak to się zaczęło…od pomysłu do realizacji to tylko jeden długi krok!
Odczuwaliśmy wielką radość, że możemy się spotkać i zrobić coś wspólnie, oczywiście zachowując wszelkie zasady bezpieczeństwa obowiązujące w czasie pandemii. Salon w sobotnie popołudnia zamieniał się w studio nagraniowe, które udostępniła nam pani Renata Anasiewicz, a pan Tadeusz Kasprzak służył nam swoją pomocą, sprzętem i wiedzą w czasie nagrań. Okazało się, że nagrywanie poszczególnych scen, to nie tylko przyjemność i wyraz ekspresji twórczej, ale i ciężka praca, z którą bardzo dobrze poradziła sobie nasza grupa. Planujemy również nagranie płyty, na której znajdzie się nasze słuchowisko oraz projektujemy do niej okładkę. Mamy nadzieję, że nasz wspólny projekt spodoba się odbiorcom i być może będzie stanowił pomoc dydaktyczną w czasie zajęć lekcyjnych.
Zapraszamy do wysłuchania naszej interpretacji tej znanej powieści.
Anna Stawińska, opiekun koła teatralnego