Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Pawła II

„MOTYWACJA TO TAKA SIŁA, BEZ KTÓREJ CAŁA NASZA MĄDROŚĆ I TALENTY NIC NIE ZNACZĄ” (R. Wolińska)
Chcąc zmotywować dziecko do nauki, trzeba pamiętać o tym, że:
- zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje potrafią zakłócić proces uczenia się, dlatego trzeba najpierw uporać się z problemami dnia codziennego, by móc skupić się na nauce. Warto zatem obgadać to, co nas gryzie albo wprowadza w euforię,

- każdy chce mieć poczucie sprawstwa, czyli wiedzieć, że coś od niego zależy, że potrafi sam coś osiągnąć, dlatego należy wdrażać od najmłodszych lat do samodzielności, która buduje poczucie wartości dziecka, a później dorosłego.

Nie odrabiaj lekcji z dzieckiem, siedząc obok, ale bądź blisko i zajmij się codziennymi czynnościami. Niech dziecko prosi o pomoc, o sprawdzenie, pozwól mu się wykazać.

W szkole przecież musi liczyć na siebie.

- schemat dnia, który dotyczy czasu na odpoczynek, sport, naukę, sprzątanie, spotkania

z przyjaciółmi itp., wprowadza poczucie bezpieczeństwa. Pozwala nauczyć się planowania pracy.

- długie wywody, mające na celu zachęcenie do nauki, przynoszą odwrotny skutek, bo nudzą i zniechęcają, szczególnie, gdy zaczynają się od słów:

"Ile raz ci mówiłem/am", "Ja chcę tylko, żebyś miał/miała lepiej ode mnie"

- nikt nie cieszy się z niepowodzeń, m.in. słabych ocen, gdyż sprawiają, że człowiek czuje się nikim. Jeśli w domu potwierdzisz to uczucie, zniechęcisz do dalszej pracy. Razem

z dzieckiem zastanów się, dlaczego oceny są negatywne. Wspólne rozwiązanie problemu może pomóc Twojemu dziecku i Tobie!

OSOBOWOŚĆ KSZTAŁTUJE SIĘ NIE PRZEZ PIĘKNE SŁOWA, LECZ PRACĄ I WŁASNYM WYSIŁKIEM
(A. Einstein)

Łatwo dziecko zniechęcimy do pracy, gdy:
- nie dostrzegamy sukcesów, nawet tych małych, a roztrząsamy porażki, nawet te najmniejsze,

- rozkazujemy ( Siadaj do lekcji!, Posprzątaj !). Nawet jeśli "schowamy" to za słowem PROSZĘ (Siadaj do lekcji, proszę!),

- zamiast opisać problem, wyjaśnić swój punkt widzenia, zaproponować rozwiązanie to: oskarżamy (Jesteś taka niechlujna),

poniżamy (Kolejna jedynka, kto zechce chłopaka tępaka?),

ośmieszamy (Ty to jesteś geniusz, córka napisać przez U),

zniechęcamy (Dopiero tyle zrobiłaś? W tym tempie do jutra nie skończysz!),

zawstydzamy (Wstydź się, twoja młodsza siostra już to potrafi),

grozimy (Jak tego nie zrobisz, możesz pomarzyć o prezencie pod choinkę)
negujemy uczucia dziecka (Czego ty się boisz?; To nie jest trudne, pomyśl)
uogólniamy, używając słów : znowu, ciągle, nigdy (Znowu dostałeś tróję, stać cię na więcej; Ciągle są z tobą problemy; Nigdy nie można na tobie polegać)

- nie motywujemy naszego dziecka, jeśli w domu źle mówimy o szkole i nauczycielach (Co oni tam znowu wymyślili, Ta to już niczego nie nauczy, Ten to się uwziął), bo stosunek rodziców do szkoły i do nauczyciela ma wpływ na stosunek do nauki dziecka.

Praca ( w domu, w szkole czy zawodowa) powinna być dla każdego źródłem satysfakcji, budować poczucie wartości, a nie być przykrym obowiązkiem.
Tylko dzięki pracy i systematyczności możemy odnieść w życiu sukces!

                                                    

                                                                                                                                 Bożena Watras - pedagog

    

logo m     logo CyfrowaSzkola    Zagrajmy o sukces    szkola dobrych praktyk sp    szkola dobrych praktyk gim    

 

       dziecko w sieci    sieciaki    dbi    SPR logo      akademia puchatka     

 

      szkola w ruchu      banner patronat                      DEU    logo chd

 

http://www.bpe.powiat.lublin.pl/       Schule im Wandel logo