Uczniowie kl. 6a, 7c i 7e wspólnie z Fundacją Szczęśliwe Dzieciństwo realizują projekt „Program Aktywności Edukacyjnej zmienia życie młodzieży i społeczności”

Polega on na realizacji w klasach programu edukacji obywatelskiej, we współpracy z 4 różnorodnymi szkołami, włączając mieszkańców i mieszkanki o możliwie różnorodnych perspektywach. Program angażuje 240 młodych osób, a przez nich całe społeczności i lokalne władze. Odpowiada na najważniejsze potrzeby człowieka: autonomii, rozwoju  i przynależności. W ramach projektu program zostanie poddany kompleksowej ewaluacji oraz upowszechniony w całej Polsce.

Obszary problemowe, na które będzie odpowiadał projekt:

1. Negatywne postrzeganie zaangażowania obywatelskiego – niestety młodzież bardzo często nie dostrzega pozytywnych konsekwencji, jakie niesie ze sobą zaangażowanie obywatelskie (np. własny rozwój, budowanie dobrych relacji, praca nad swoją motywacją) w ramach ukazano, że praca dla innych to też rozwój własnych kompetencji.

2. Mała aktywność rodzin w zakresie kształtowania postawy aktywności – przekaz pokoleniowy bardzo często powtarza: „po co się wychylać”, więc młodzież w domu nie ma zbyt dobrych wzorców, dlatego też w ramach projektu angażowani są również rodzice.

3. Brak profesjonalnych i angażujących programów - programy dla uczniów często sprowadzają się tylko do przekazywania wiedzy w stylu: „warto być aktywnym obywatelem”. Ważniejszym jest jednak przekazywanie postaw, a tego nie da się zrobić w czasie teoretycznej lekcji. „Program Aktywności Edukacyjnej” zakłada edukację właśnie przez aktywność, czyli robienie czegoś na rzecz innych z zaangażowaniem społeczności i władz w myśl zasady: „robię coś dla społeczności – uczę się dla siebie”.

4. Brak programów aktywizujących wszystkich członków klas – istnieją co prawa programy angażujące młodzież, ale najczęściej dotyczą one jedynie osób o cechach liderskich, a przecież edukacja obywatelska nie może sprowadzać się jedynie do wybranych osób, stąd też nasz program zakłada realizację działań przez wszystkich członków klas.

Klasa jest przekrojem społeczeństwa: są tam osoby aktywne i bierne, pracowite i mniej pracowite, o różnych predyspozycjach, perspektywach i poglądach.

5. Braki we współpracy w społecznościach – takie aktywne działania edukacyjne są możliwe do realizacji tylko przy dużej współpracy całej społeczności, organizacji, władz, rodzin i szkół – i tak też jest w ramach projektu.

Planowane rezultaty - zmiana społeczna:

1. Nabycie przez 240 młodych osób (13-16 lat) wiedzy i umiejętności dotyczących planowania i organizacji wydarzeń społecznych na rzecz swojej społeczności.

2. Trwałe ukształtowanie wśród 240 młodych osób (13-16 lat) postaw aktywności, zaradności i odpowiedzialności społecznej pozwalających funkcjonować im jako aktywnym obywatelom.

3. Aktywizacja społeczna 120 członków rodzin młodzieży objętej projektem.

4. Wzmocnienie potencjału Fundacji oraz Szkół w całej Polsce w zakresie edukacji obywatelskiej młodzieży.

Zadania Partnera:

Rekrutacja 3 klas, które wezmą udział w realizacji programu edukacji obywatelskiej.

Wsparcie organizacyjne młodzieży – uczniów szkoły – w realizacji działań na rzecz społeczności szkolnej i wokół szkolnej w okresach 2021.02–06 oraz 2021.09–2022.02

Klasy realizują w projekcie następujące działania:

- Warsztaty budujące zgrane zespoły klasowe metodami pedagogiki przygody  i przygotowujące do działania na rzecz społeczności i z nią oraz wykształcające klasowych młodzieżowych liderów i liderki. 

- Realizacja w szkołach, w ramach zajęć pozalekcyjnych 20 lekcji Programu Aktywności Edukacyjnej, w ramach których cała klasa:

1) Rozpoznaje swoje mocne strony.

2) Diagnozuje swoją społeczność.

3) Na podstawie swoich mocnych stron stawia cel i planuje konkretne przedsięwzięcie na rzecz społeczności z udziałem swoich rodziców.

4) Planuje konkretne działania, dzieli się zadaniami.

5) Przygotowuje finał przedsięwzięcia.

6) Uczy się koncentrycznego angażowania społeczności: najpierw osoby najbliższe – potem dalsze – w tym władze samorządowe.

7) Uczy się rozwiązywać pojawiające się trudności i konflikty.

8) Realizuje finał przedsięwzięcia.

9) Podsumowuje swoje działanie – obserwuje zmianę społeczną.

10) Wyciąga wnioski dla swojego życia i społeczności.

Zajęcia prowadzone były przez kadrę Centrum Dobrego Wychowania  w Motyczu Leśnym oraz w naszej szkole.

Paulina Pańko