Uczniowie kl. 6a, 7c i 7e wspólnie z Fundacją Szczęśliwe Dzieciństwo realizują projekt „Program Aktywności Edukacyjnej zmienia życie młodzieży i społeczności”
Polega on na realizacji w klasach programu edukacji obywatelskiej, we współpracy z 4 różnorodnymi szkołami, włączając mieszkańców i mieszkanki o możliwie różnorodnych perspektywach. Program angażuje 240 młodych osób, a przez nich całe społeczności i lokalne władze. Odpowiada na najważniejsze potrzeby człowieka: autonomii, rozwoju i przynależności. W ramach projektu program zostanie poddany kompleksowej ewaluacji oraz upowszechniony w całej Polsce.
Obszary problemowe, na które będzie odpowiadał projekt:
1. Negatywne postrzeganie zaangażowania obywatelskiego – niestety młodzież bardzo często nie dostrzega pozytywnych konsekwencji, jakie niesie ze sobą zaangażowanie obywatelskie (np. własny rozwój, budowanie dobrych relacji, praca nad swoją motywacją) w ramach ukazano, że praca dla innych to też rozwój własnych kompetencji.
2. Mała aktywność rodzin w zakresie kształtowania postawy aktywności – przekaz pokoleniowy bardzo często powtarza: „po co się wychylać”, więc młodzież w domu nie ma zbyt dobrych wzorców, dlatego też w ramach projektu angażowani są również rodzice.
3. Brak profesjonalnych i angażujących programów - programy dla uczniów często sprowadzają się tylko do przekazywania wiedzy w stylu: „warto być aktywnym obywatelem”. Ważniejszym jest jednak przekazywanie postaw, a tego nie da się zrobić w czasie teoretycznej lekcji. „Program Aktywności Edukacyjnej” zakłada edukację właśnie przez aktywność, czyli robienie czegoś na rzecz innych z zaangażowaniem społeczności i władz w myśl zasady: „robię coś dla społeczności – uczę się dla siebie”.
4. Brak programów aktywizujących wszystkich członków klas – istnieją co prawa programy angażujące młodzież, ale najczęściej dotyczą one jedynie osób o cechach liderskich, a przecież edukacja obywatelska nie może sprowadzać się jedynie do wybranych osób, stąd też nasz program zakłada realizację działań przez wszystkich członków klas.
Klasa jest przekrojem społeczeństwa: są tam osoby aktywne i bierne, pracowite i mniej pracowite, o różnych predyspozycjach, perspektywach i poglądach.
5. Braki we współpracy w społecznościach – takie aktywne działania edukacyjne są możliwe do realizacji tylko przy dużej współpracy całej społeczności, organizacji, władz, rodzin i szkół – i tak też jest w ramach projektu.
Planowane rezultaty - zmiana społeczna:
1. Nabycie przez 240 młodych osób (13-16 lat) wiedzy i umiejętności dotyczących planowania i organizacji wydarzeń społecznych na rzecz swojej społeczności.
2. Trwałe ukształtowanie wśród 240 młodych osób (13-16 lat) postaw aktywności, zaradności i odpowiedzialności społecznej pozwalających funkcjonować im jako aktywnym obywatelom.
3. Aktywizacja społeczna 120 członków rodzin młodzieży objętej projektem.
4. Wzmocnienie potencjału Fundacji oraz Szkół w całej Polsce w zakresie edukacji obywatelskiej młodzieży.
Zadania Partnera:
Rekrutacja 3 klas, które wezmą udział w realizacji programu edukacji obywatelskiej.
Wsparcie organizacyjne młodzieży – uczniów szkoły – w realizacji działań na rzecz społeczności szkolnej i wokół szkolnej w okresach 2021.02–06 oraz 2021.09–2022.02
Klasy realizują w projekcie następujące działania:
- Warsztaty budujące zgrane zespoły klasowe metodami pedagogiki przygody i przygotowujące do działania na rzecz społeczności i z nią oraz wykształcające klasowych młodzieżowych liderów i liderki.
- Realizacja w szkołach, w ramach zajęć pozalekcyjnych 20 lekcji Programu Aktywności Edukacyjnej, w ramach których cała klasa:
1) Rozpoznaje swoje mocne strony.
2) Diagnozuje swoją społeczność.
3) Na podstawie swoich mocnych stron stawia cel i planuje konkretne przedsięwzięcie na rzecz społeczności z udziałem swoich rodziców.
4) Planuje konkretne działania, dzieli się zadaniami.
5) Przygotowuje finał przedsięwzięcia.
6) Uczy się koncentrycznego angażowania społeczności: najpierw osoby najbliższe – potem dalsze – w tym władze samorządowe.
7) Uczy się rozwiązywać pojawiające się trudności i konflikty.
8) Realizuje finał przedsięwzięcia.
9) Podsumowuje swoje działanie – obserwuje zmianę społeczną.
10) Wyciąga wnioski dla swojego życia i społeczności.
Zajęcia prowadzone były przez kadrę Centrum Dobrego Wychowania w Motyczu Leśnym oraz w naszej szkole.
Paulina Pańko