Aktualności

Projekt eTwinning „Coins of Culture”

W bieżącym roku szkolnym uczestnicy zajęć rozwijających kreatywność w zakresie języka angielskiego realizują projekt eTwinning „Coins of Culture”. W tym międzynarodowym projekcie biorą udział uczniowie z dziewięciu europejskich szkół z Włoch, Chorwacji, Słowacji, Rumunii, Turcji i Polski. Celem projektu jest zdobycie przez uczniów wiedzy dotyczącej historii pieniądza, a także wiadomości o unii monetarnej i ekonomicznej w obrębie Unii Europejskiej. Efektem prac projektowych są nowe monety euro zaprojektowane i wykonane przez uczniów, w których wykorzystano symbole narodowe danego kraju i opisano tak, aby pozostali uczestnicy projektu mieli świadomość, dlaczego są ważne dla obywateli danego państwa i jaki wkład mogą wnieść do symboliki Unii Europejskiej. Kolejnym celem projektu jest używanie języka angielskiego jako języka komunikacji, a także rozwijanie kreatywności, pogłębianie wiedzy historycznej, kulturowej, świadomości międzykulturowej i poznawanie oraz używanie narzędzi ICT.

Na początku prac projektowych uczniowie zapoznali się z netykietą i zasadami bezpieczeństwa w sieci oraz poznali, jak zbudowana jest strona internetowa projektu na platformie ESEP. Zostały im założone konta w celu swobodnego dostępu do strony internetowej projektu.

Następnym krokiem było przedstawienie siebie i swoich zainteresowań. Do tego celu nasi uczniowie używali aplikacji Voki, a swoje posty zamieszczali na specjalnie przygotowanym do tego Padlecie.

Kolejnym zadaniem było przedstawienie swoich miast i szkół. Z Bełżycami zapoznaliśmy naszych partnerów przy pomocy Canvy: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/coins-culture/twinspace/pages/introducing-our-schools-and-cities , a o szkole nagraliśmy film: https://drive.google.com/file/d/19ZsrbHvnJCBfu1qoyKFrWy3TeFJ6z__r/view?usp=sharing

Następny etap prac projektowych to wyszukiwanie informacji o walucie euro i o unii monetarnej UE. My byliśmy odpowiedzialni za krótki opis monet i banknotów euro oraz za informacje o tym, które z państw europejskich przyjęły tę walutę:

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/coins-culture/twinspace/pages/history-money-and-european-monetary-union

W styczniu decydowaliśmy o wyborze symboli, które są charakterystyczne dla naszego kraju (mogły to być miejsca, budynki, osoby itd.) i mogłyby się znaleźć na monetach euro. Zdecydowaliśmy o wyborze: Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, Jana Pawła II, symbolu Polski walczącej, Puszczy Białowieskiej, hymnu Polski, Syrenki Warszawskiej i kotylionu z barwami narodowymi. Następnie wykonywaliśmy projekty – szkice monet z tymi symbolami. Aż wreszcie wykonaliśmy nasze monety, wykorzystując do tego różne materiały i techniki: glinę, modelinę, długopis 3D: https://docs.google.com/presentation/d/12dHgULT4LHwjs9bsjb2JaPjCfmiuSoqg9Oa-xdbiaMs/edit?usp=sharing

W planach jest jeszcze quiz o symbolice znajdującej się na monetach przygotowanych przez różne zespoły, który mamy rozwiązywać podczas spotkania online.

Powstało również wspólne logo projektu z monetami 1 euro wykonanymi przez zespoły z poszczególnych krajów.

Zdjęcia>>

Urszula Pawłowska

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

23 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Z tej okazji świetliczaki z klasy I „a” i II „c” odwiedziły szkolną bibliotekę. Pani Agnieszka Piłat opowiedziała, jak grupujemy książki, dlaczego każda ma numer i na czym polega praca bibliotekarza. Uczniowie obejrzeli również prezentację multimedialną przedstawiającą „Dzieje Książki” oraz opowieść pt. „Noc w bibliotece” zaprezentowaną w teatrzyku kamishibai.

Zwieńczeniem zajęć było wspólne czytanie lektury „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie” oraz wykonanie „sowich” zakładek do książek.

Zdjęcia>>

Agata Skurska

Zajęcia ekologiczne w klasie II „a”

12 kwietnia gościliśmy na zajęciach panią Halinę - mamę Kacpra, która opowiedziała nam, jak powstają plastikowe opakowania w jej zakładzie pracy. Przy tej okazji pani Halina zwróciła uwagę na konieczność ochrony przyrody ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów. Można to zrobić poprzez umiejętne wykorzystywanie zużytych materiałów i nadawanie im nowego zastosowania. Podczas zajęć tworzyliśmy plakaty, rozwiązywaliśmy zagadki, łamigłówki oraz nagrody.

Każdy może dbać o przyrodę. Najprostszym sposobem jest niepozostawianie śmieci i odpadków w miejscach do tego nieprzeznaczonych!

Zdjęcia>>

Beata Król

23.04 ŚWIATOWY DZIEŃ KSIĄŻKI I PRAW AUTORSKICH

Akcja czytelnicza:

„ZASIEJEMY CZYTELNICTWEM NASZĄ SZKOŁĘ”

Byliście wspaniali, kreatywni! Uruchomiliście swoją wyobraźnię i zasadziliście magiczne nasionka w książkowo-literackich doniczkach. Możemy podziwiać, co z nich wyrosło!

Dziękujemy Dzieciom i Nauczycielom za przyłączenie się do akcji.

Zdjęcia>>

Biblioteka

22 KWIETNIA – MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ ZIEMI

22 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Ziemi. Jest to czas, kiedy ludzie na całym świecie łączą siły, aby uświadomić wszystkim wspaniałe dary przyrody, które trzeba wykorzystać mądrze – tak, aby starczyło ich dla przyszłych pokoleń. Musimy być przyjaciółmi przyrody – ekologami i dbać o środowisko. Budzenie wśród dzieci i młodzieży współodpowiedzialności za środowisko w przyszłości, poczucia troski o stan czystości najbliższego otoczenia oraz wychowanie w duchu szacunku do przyrody, to główne cele obchodów Dnia Ziemi.

Zapraszamy do obejrzenia filmiku w wykonaniu uczniów z klasy III „d”, ekologicznej prezentacji, gazetki wyeksponowanej w szkole na korytarzu głównym oraz plakatów wykonanych przez świetliczaków i umieszczonych obok sali świetlicowej.

Prezentacja>>

Zdjęcia>>

Anna Ambrożkiewicz
Dorota Nowak
Urszula Widelska
Katarzyna Bożym

Z historią naszego rejonu śladami legendarnego partyzanta XI Rajd „Zapory”

21 kwietnia 2024 r. uczniowie klasy III „d” po raz kolejny uczcili bohaterów walczących o wolną Polskę i uczestniczyli w pieszym rajdzie ku ich czci. Trasa marszu prowadziła z Bełżyc do Poniatowej. Dzieci, wędrując polami i lasami, poznawali miejsca historii naszej okolicy. Byliśmy na cmentarzu we Wronowie i w Poniatowej, gdzie spoczywają Ci, którzy walczyli o wolną Polskę. 

Żywa lekcja historii dla dzieci na pewno zostanie na długo w ich pamięci. A przejście 32 km w ekstremalnych warunkach to dowód na to, że są to prawdziwi patrioci.

Jesteśmy z Was dumne

Zdjęcia>>

A. Ambrożkiewicz
K. Bożym

Akcja społeczno-edukacyjna „Żonkile 2024”

19 kwietnia przypadała rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim - największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie. Tego dnia Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN organizuje corocznie akcję społeczno-edukacyjną Żonkile.

      Akcji od początku towarzyszy hasło „Łączy nas pamięć”, które podkreśla siłę wspólnoty, znaczenie solidarności, potrzebę dialogu ponad podziałami. Głęboko wierzymy, że pamięć o przeszłości jest jedną z nadrzędnych wartości, które nas jednoczą i nadają nam wspólną tożsamość - niezależnie od światopoglądu czy sympatii politycznych.

    Wzorem ubiegłych lat uczniowie klasy III „c” i III „d” zaangażowali się akcję, składając bukiety żonkili na cmentarzu żydowskim w naszym mieście.

Zdjęcia>>

A. Ambrożkiewicz
K. Bożym
A. Chojnacka
A. Jankowska

#ŁączyNasPamięć - „AKCJA ŻONKILE” W klasie IIII „b”

Muzeum POLIN zorganizowało akcję społeczno-edukacyjną Żonkile już po raz dwunasty. Organizatorem Akcji jest Muzeum Żydów Polskich, zaś honorowy Patronat nad Akcją objął Prezydent Miasta Warszawa oraz Minister Edukacji Narodowej. Celem jest rozpowszechnianie symbolu żonkila oraz szerzenie wiedzy na temat powstania w getcie warszawskim. Akcji od początku towarzyszy hasło „Łączy nas pamięć”, które podkreśla siłę wspólnoty, znaczenie solidarności i potrzebę dialogu ponad podziałami.

Biblioteka szkolna we współpracy z uczniami z klasy III „b” wzięła udział w wydarzeniu Żonkile, oglądając film animowany na podstawie opowiadania „Pamięć drobinek” Zofii Staneckiej oraz wykonując symboliczne żonkile z papieru. Tym samym pokazaliśmy, że łączy nas pamięć.

Zdjęcia>>

Dorota Nowak
Elżbieta Gontarczyk
Piotr Ćwikliński

 

11. Rajd Zapory

Jedenasty już raz Harcerze z Parasola i uczniowie naszej szkoły wraz z mieszkańcami Bełżyc i pasjonatami historii z całej Polski uczcili pamięć majora Zapory, uczestnicząc w rajdzie. Major Hieronim Dekutowski był cichociemnym i legendarnym dowódcą oddziałów partyzanckich AK na Lubelszczyźnie, którego oddziały prowadziły akcje bojowe i dywersyjne w rejonie Bełżyc. Odwiedzamy te miejsca, po drodze słuchamy ciekawostek historycznych i manifestujemy swój patriotyzm.

Rajd nie był łatwy. Pogoda nas nie rozpieszczała, a trasa była długa – pokonaliśmy ponad 30 kilometrów… ale przecież Zaporczykom też łatwo nie było!

Pisali o nas i mówili w mediach:

https://radio.lublin.pl/2024/04/rajd-zapory-w-belzycach/

https://lublin.tvp.pl/77099606/11-edycja-rajdu-zapory

Podkategorie